EMNER

Alt for få motiverede lærere

Læreruddannelsen er dårlig, fordi mange af disse lærere, som findes i dag, ikke har evner i at undervise.

Derfor har vi også mange elever rundt omkring på landets skoler, som ikke kan stave, læse og regne ordentligt. Uddannelsen tager kun tre et halvt år, og det er for lidt. Læreruddannelsen skal op på niveau med læge, psykolog og andre universitetsuddannelser. Dertil optager næsten alle pædagogsemiarierne alle elever, hvis de har et korrekt gennemsnit i karakter, og det er ikke i orden, fordi at være lærer kræver også meget personligt, som mange lærere desværre ikke har i dag. Derfor går elever tabt på den konto. Mange lærere i dag mangler desværre det, som hedder motivation, fordi de simpelthen ikke er egnet til faget. Jeg personligt har kun oplevet 3 ud af 40 lærere, som virkelig var gode og dygtige lærere. De andre 37 lærere var overhovedet motiveret til at lære af sig eller havde personlige kvalifikationer til at være lærer. Det betyder meget. Det nytter ikke noget, at elever skal have en motivation, hvis en lærer ikke har. Det giver intet resultat. Samtidig skal uddannelsen fremover forandres af hensyn til lærernes menneskesyn, fordi der er mange lærere, som har et mekanistisk menneskesyn overfor deres elever, selvom vi skriver 2005. Jeg kan i hvert fald udpege et par stykker, som udelukkende mener, at elever er dumme og er nogle uopdragende unge mennesker, hvis far og mor skulle på kursus for at blive bedre forældre, men ikke selv kunne drømme om, at gøre en ekstra indsats, hvis en elev har problemer med stavning, læsning eller regning. Det er nemlig ikke lærerens problem - synd for eleven. Vi bliver nødt til at anerkende, at undervisning skal illustreres på en anderledes måde, hvor der er plads til alle elever, fordi i dag er der kun plads til dygtige boglig elever. Der skal måske være et tæt samarbejde imellem elev, forældre og lærer - hvor man hvert halvt år sidder og vurderer sammen, om elev har lært det, den skulle i samarbejde med elev, forældre og lærer. Der er for meget dømmende magter i skolesystemet i dag, hvor en lærer simpelthen kan vurdere en elev alene - og lærerens beslutning er den korrekt. Men sådan skal det ikke være. Mange lærere ikke kan tage imod saglig kritik af en elev i dag, uden at dømme eleven bagefter på lærerværelset. Løsningen til uddannelsen som lærer skal være anderledes end p.t., hvor den enkelte person lærer livet som lærer, samtidig bliver lidt mere bedømt i sin fremtræden som lærer. Hvis uddannelsesstedet eller skolerne føler, at vedkommende ikke evner sig - så det bare ud med vedkommende.