Alt vil blive berørt i gymnasiet

I mange årtier har gymnasiet lignet sig selv med små ændringer. Men de sikrer dage er slut nu. En ny reform revolutionerer og en strukturændring truer Brønderslev Gymnasium

BRØNDERSLEV:Eddike hældes over i et reagensglas. Forsigtigt og afmålt. Som man nu gør i naturvidenskab. De to drenge fra 1.y er blandt den sidste årgang, der får lov til at være matematikere. Selvom der i fremtiden gymnasium skal lægges mere vægt på det naturfaglige, splittes de linier op, man kender fra gymnasiet. Det er en af grundene til, rektor Egon Jensen er taget med ned til kemilokalet, hvor der tages billede af de to elever. Han ser et øjeblik på dem. Så går han videre mod sit kontor. For at snakke om forandring. Den største han som rektor har oplevet. Den største selve gymnasiet -ja faktisk den største landets gymnasier nogensinde har været igennem: Gymnasiereformen á 2005. Ikke prøvet i praksis Den største reform i 100 år. Ingen går uberørt hen. Således lyder konklusionen på den reform, Brønderslev Gymnasium sammen med resten af landet skal igennem i det nye år. Rektor roder i papirer og finder nogle frem. Farverige og så nye, at blækket næsten ikke har nået at tørre. Han lægger dem på bordet og giver sig ned i en dybere diskussion om, hvad der sker. Det er kompliceret og svært at forstå. Og det ved han godt selv. For tingene er ikke afprøvet endnu, og derfor ved han heller ikke, hvad det vil betyde i hverdagen. Det, han ved, er, at det første halve år handler om at afprøve gymnasiet. Og så i slutningen af efteråret vælger man linie. Hvert gymnasium skal gøre op, hvor mange linier man vil have. Brønderslev har syv. Linierne er sådan set en rygsæk med forskellige fag. Det kan være biologi på højeste niveau og kemi og matematik på mellem niveau. Og i sidelommerne er fag, man selv vælger til. På denne retning skal det være ét på højt niveau og et på laveste niveau. Idéen er også, at man møder nye klassekammerater, når man skal ind til forskellige fag, da linierne går ind over hinanden. En kombination af dette skal skabe et miljø, hvor man også lærer "mellem fagene". Altså at 2 + 2 =5 - også kaldet synergieffekt. Med til at gøde dette er et nyt fag: Almen studieforberedelse, der samler emner, som ligger mellem de traditionelle fag. -Intentionerne bag den nye reform er gode, hvor samarbejde mellem fagene er mulige. Desuden er det faglige niveau hævet. Problemet ligger i, at det er kompliceret, og der er stadig mange ting, vi ikke kender konsekvensen af til bunds, forklarer han. To i en kommune Et øjeblik holder han en pause. Bare en kort en. Så fortsætter han med et nyt kapitel i samme bog. For samtidig med reformen realiseres, slukkes lysene på amternes kontorer. Nordjylland bliver en region, gymnasierne skal styre sig selv, men får nu penge af staten, og kommunestregerne bliver tegnet om. Og dette bekymrer rektor. Det er ikke så meget at blive lagt sammen med Dronninglund, og der derved er to gymnasier i en kommune. Det er heller ikke, at de elever, der normalt søger Brønderslev Gymnasium fra Pandrup og Løkken-Vrå kommer til en kommune med eget gymnasium. Skal måske lukke Det er mere fordelingen af penge, der sender bekymrede bølger på hans pande. For hvis det ender med, pengene fordeles pr. elev, kan det forholdsvis lille Brønderslev Gymnasium i yderste konsekvens blive nødt til at lukke. For nu er der ikke mere amtspolitikere, der holder hånden over dem, men en mand fra København der fordeler pengene. - Frihedsgraderne er større nu, for der er ikke samme strenge kontrol med, hvordan penge bruges, fortæller han men peger på, hvordan man vil få penge for hver elev, og det i yderste konsekvens kan betyde lukning. - Der vil ikke længere være lokalpolitisk engagement. Skrækscenariet vil så være, hvis 1/3 af gymnasiet forsvinder, lyder det fra rektor. Han peger på nogle forskellige områder, man kan blive god til. IT, det internationale. Idrætsakademi. Men virkeligheden er, at han nok ikke ved, hvor gymnasiet er om et par år. For en reform og strukturændring vil ændre meget. For alt vil blive berørt.