Amalie er vild med fysik

Talentcamps, hvor dygtige elever samles i et par dage, er i hastig vækst.

Lars Hofmeister
Amalie Hansen deltog i weekenden i en talentcamp i Frederikshavn. Hun er vild med fysik, og det er skønt med lidt ekstra udfordring. Foto: Carl Th. Poulsen
Skolevæsen 1. september 2008 06:00

Hvordan har du - kære læser - tilbragt weekenden? Havearbejde, ture ved skov og strand, eller har du bare snorksovet på sofaen? Mulighederne er mange, men for en række elever fra 6. til 8. klassetrin, var valget let. I weekenden var Frederikshavn Privatskole nemlig ramme om en talentcamp, hvor talentfulde elever af egen fri vilje havde sagt ja tak til lidt ekstra udfordring i klasselokalet. De første talentcamps så dagens lys i Hjørring i 2006, og nu er behovet tilsyneladende blevet så stort, at fænomenet breder sig til hele landet. Til talentcampen i Frederikshavn havde over 100 elever meldt sig, men der var kun plads til 83. Alle kan deltage Alle fra 6. til 8. klassetrin har mulighed for at deltage, og nogle af eleverne var rejst helt fra Sjælland for at være med. Eleverne overnatter på skolen, og dagene går med undervisning og sociale aktiviteter. Eleverne på en talentcamp går i ganske almindelige klasser, og fælles for dem alle er, at de brænder for et eller flere fag, og at de måske savner lidt udfordring i den daglige undervisning. Amalie K. Hansen går på Privatskolen i Frederikshavn, og det er anden gang, hun deltager i en talentcamp. - I klassen fik vi en seddel med hjem, og da jeg er vild med fysik, synes jeg, det kunne være spændende at deltage, siger Amalie. Hun opfatter ikke sig selv som en nørd, og der er egentlig bare tale om en pige, der har forelsket sig i et fag. - På en talentcamp er der et godt sammenhold, og der er også mulighed for at få nye venner, fortæller Amalie Hansen, der går i syvende klasse. Fire linier Der er oprettet fire linier: Fysik/kemi, matematik, engelsk med drama og grammatik samt fransk. - Eleverne oplever langt større sammenhæng og helhed i undervisning på en talentcamp, end de er vant til i skolen. De er meget begejstrede for undervisningen, der både bliver praktisk og eksperimenterende samtidig med, at de får den teoretiske baggrund på plads. Det giver en mere intens måde at lære på, siger koordinatoren for de nordjyske og nationale talentcamps, Henrik Frand-Madsen, der også er viceskoleleder på Hjørring Privatskole. Han er arkitekten og skaberen af de succesfulde talentcamps, og i samarbejde med Hjørring Gymnasium, var han i april i år med til at arrangere en talentcamp i København. Fremhæv de dygtige Flere og flere elever tager som nævnt imod tilbuddet om ekstra udfordring, og derfor håber Henrik Frand-Madsen på, at andre skoleledere i andre dele af landet vil være med til at sætte damp på talentplejen. Men også i den daglige undervisning er det nødvendigt med lidt mere talentpleje. - Selvfølgelig skal lærerne ude på skolerne stadig støtte og hjælpe de svage elever. Men det er samtidig nødvendigt at fremhæve de dygtige elever som det gode eksempel i stedet for, at de bare bliver betragtet som nørder, siger Henrik Frand-Madsen. Talentudviklingen finansieres med støtte fra Undervisningsministeriet, som har givet tilsagn om at støtte talentudviklingen i det nordjyske med 322.000 kroner i det kommende år.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...