EMNER

Ambitiøs bogstavleg skuffer fælt

Stort anlagt børnespil plages af banale fejl og ensformige opgaver

3
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

En af de trælse bogstavøvelser, der endte som en opslidende "evighedsmaskine".

I lampen på børneværelset bor de sjove "ABCitter" i et lille solsystem af ord og bogstaver. Men harmonien trues af den onde edderkop KRaPyLia. Og således er scenen sat til et originalt og lærerigt eventyr for børn i 4-7 års alderen. De høje ambitioner fremgår også af æsken, der indeholder en regulær rejsebog med titlen "Turen går til ABCiTY". Her er også klistermærker og en refleksbrik - men ingen cd-rom. For dette spil skal ikke installeres på computeren. Alt foregår på nettet, og det behøver ikke være nogen begrænsning. Den kulørte grafik virker frisk og stilsikker, og figurerne vækkes til live med kompetent stemmeskuespil af blandt andre Poul Dissing og Anne Marie Helger. Men den friske rammehistorie og de sjove figurer dækker over en bunke alt for kedelige minispil. Det meste klares med et par taster - som når man skal holde positionen på et løbebånd - eller gribe faldende bogstaver. Udvikleren hævder, at spillet tilpasser sig brugerens niveau. Men det er mest den motoriske udfordring der varierer. Og hvad hjælper det, at bogstaverne forsvinder hurtigere, når det stadig bare gælder om at hive dem ned i rette bunke. Ujævn sværhedsgrad Samtidig er sværhedsgraden alt for ujævn. Det ene øjeblik skal man bare kende forskel på mad og kropsdele (hvilket undertiden er utilsigtet udfordrende p.g.a. uklare tegninger). Det næste øjeblik skal man trække ord op i en tekst, som man altså skal kunne læse. En opgave går ud på at skelne vokaler fra konsonanter, men spillet gør intet for at forklare, hvad forskellen er. Det kunne Pixeline altså finde ud af for mere end 10 år siden. Og hun gjorde det langt mere festligt end her, hvor man bare rykker en vandkande til højre og venstre med piletasterne. Udviklerne forklarer, at spillet er "inspireret af den konstruktivistiske pædagogik, hvor det er visionen, at barnet gennem legen motiveres til at lære ord og bogstaver. På den måde konstruerer barnet selv sin viden." Sætninger som denne har sikkert været med til at hente offentlige støttekroner til projektet. Men i mine ører klinger det som en regulær ansvarsfraskrivelse (som den gamle traver om "ansvar for egen læring"). Jeg køber hellere analysen fra vores syvårige tester: "Det her er altså kedeligt". For da vi havde spillet et par eftermiddage, var der ikke meget tilbage at prøve. Missionerne, som indtil da havde lagt en lineær struktur over spillet, slap pludselig op. Man kan stadig købe nyt tøj til sin figur, og ting til sin planet. Men det kræver, at man gentager de samme trælse minispil. Når spillet nu foregår på nettet, burde man have indføjet flere sociale elementer. Barnet kan sende en email-hilsen, ligesom forældrene løbende kan følge forløbet. Men det er for pauvert. Ældre børn vil foretrække mere sociale og kreative webspil som Moviestar Planet og Go Supermodel. Og de yngste får mere ud af gratis hjemmesider som DR's Oline. Og man skal altså betale for at komme ind i ABCiTY. Med æsken følger faktisk kun retten til tre måneders spil - herefter kræves et løbende abonnement. Det er svært at se, hvad der skulle få nogen til at spille i mere end tre måneder. Spillet vil formentlig blive udbygget med nye områder og opgaver. Men først tilbagestår et kæmpe arbejde med at rette de eksisterende fejl. Mange fejl Her er tekniske fejl - som når ens figur pludselig svæver rundt ovenpå grafikken. Her er fortællemæssige fejl - som når man skal svare på spørgsmål om figurer, man endnu ikke har mødt (eller omvendt: introduceres for steder, man allerede har været). Og så er her de spilmekaniske fejl, som nok er de værste. Når man griber bogstaver, udtales de for tidligt - mens de knap nok er synlige. Og når man høster bogstavblomster, er det svært at ramme med musen. Helt galt gik det, da vi skulle fodre fugleunger. Spillet råbte konstant, at vi næsten var færdige, men det blev ved og ved. Og da vi omsider rundede 99 point, startede tælleren bare forfra med "00"... ABCiTY skal have ros for den grundlæggende ide og dele af det kunstneriske indtryk. Men den gode stemning drukner i trælse minispil, tvivlsom læring og alt for mange fejl. Fakta ABCiTY Startpakken koster 200 kr. - inkl. tre måneders adgang. Herefter skal man betale for spilletiden: En måned for 60 kr., tre måneder for 135 kr. eller 12 måneder for 365 kr. Mere information: www.abcity.dk