Amtsmestre i engelsk

Inspireret undervisning og engagerede elever gav topresultat

SKAGEN KOMMUNE: Nordjyllands bedste skole at lære engelsk på er Brovandeskolen i Skagen. Ved folkeskolens afgangsprøve 2002 havde Brovandeskolen det højeste gennemsnit af alle amtets skoler i engelsk. Brovandeskolen førte kun 11 elever op til afgangsprøve og er dermed blandt de mindste skoler i amtet. Skoleleder Ryan Pristed mener ikke, at det er lettere at få et højt gennemsnit for en lille skole end for en stor. -Det er klart, at jo færre elever der er, jo mere kommer den enkelte til at bruge sproget. Men omvendt vil en enkelt dårlig elev påvirke gennemsnittet mere end på en stor skole, forklarer Ryan Pristed. Han er hurtig til at give æren for det flotte resultat til klassens engelsklærer John Skånberg. Han forklarer hans kompetence med efteruddannelse og rejser i engelsksprogede lande. - Han har en god faglig baggrund, og han henter megen inspiration, slår Ryan Pristed fast. Stolt og beskeden Engelsklæreren John Skånberg er også dansklærer. Han bruger dette skoleår til at styrke danskundervisningen på Island. Men han havde alligevel tid til at kommentere resultatet. - Det var da dejligt at høre, at mine elever klarede sig så flot i forhold til andre engelskklasser ved prøverne sidste år. Det varmer godt helt heroppe i Island. Jeg ved godt, at det normalt ikke er god latin, at vi som lærere sammenligner elevernes præstationer alt for meget, men jeg vil på ingen måde prøve at skjule min egen begejstring. Det var et flot resultat, og de har på alle måder fortjent det, fastslår John Skånberg. John Skånberg afviser, at han har æren for resultatet. Han forklarer, at han kun har undervist klassen i et enkelt år, og mener i øvrigt, at det er en forudsætning, at eleverne ønsker at blive gode. Han understreger samtidig, at undervisningsmiljøet og ikke mindst det sociale aspekt har afgørende indflydelse. Den gode opskrift Selv om John Skånberg ikke vil tage æren for elevernes flotte resultat, vil han gerne give sit bud på, hvad god undervisning er. - For mig at se, er den bedste undervisningsmetode en vekselvirkning mellem par-og gruppearbejde samt mere lærerstyret undervisning. Alt kan blive kedeligt, også min undervisning, så derfor gør det heller ikke noget, at man kan få sig et godt grin sammen. - Vi er i den heldige situation i Danmark, at vi selv kan vælge hvilket materiale, vi vil arbejde med, så hvorfor ikke finde noget, som eleverne synes er spændende og aktuelt? Hvis man som lærer så også er vild med sit fag og brænder for at formidle det, så skal der nok også komme gode resultater ud af det, forklarer John Skånberg.