Anmeldelse: Suveræn Seebach

NORDJYSKE's anmelder var begejstret over Rasmus Seebachs koncert onsdag aften i Aalborg Kongres & Kulturcenter. Se hvor mange stjerner han får

4
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Rasmus Seebach med band i Aalborg Kongres & Kulturcenter onsdag aften. Foto: Claus Søndberg

KONCERT:Rasmus Seebach med band i Aalborg Kongres & Kulturcenter onsdag aften. Netop som Rasmus Seebach træder frem til mikrofonen for at introducere næste sang, råber en kvinde nede på sådan cirka sjette række: - Du er for lækker! Svaret falder med det samme: - Tak i lige måde! Den næste sang - og det er ikke for at skifte emne - handler om... For sådan er Rasmus Seebach også, den på én og samme tid afslappede og tændte showman, der virkelig har forberedt sig, men som også godt kan gribe en spontan bemærkning eller en pludselig opstået situation i flugten. Og som har overskud til - endda flere gange - at gå eller småløbe rundt i salen for lige at hilse på, mens han synger videre. Ikke for ingenting er Seebach tidens største popfænomen, for han har hele pakken - og han kan i dén grad levere den live, endda forklædt som noget, der til forveksling ligner hele to koncerter. Først en lille times sidde-ned-og-nyde-lytte med Seebach og ti andre på scenen, heriblandt fire strygere (tre violiner og en cello), smukt, formfuldendt, lige en anelse andægtigt og med masser af rum til hver enkelt sang. Se sætlisten i faktaboks til højre Og så ellers den store tryklufthammer i det meste af anden afdeling, ingen strygere, bare Seebach og bandet for fuld fart tværs igennem den mest dansevenlige del af repertoiret (stærkest i en heftigt technopumpet version af "Natteravn") frem mod den logiske slutning med farmands sidste store fuldtræffer, en helt enkel, dybt, dybt rørende version af "Under stjernerne på himlen", der - båret som den er af smukke, lyse, luftige strygere - i dén grad yder sangen den retfærdighed, som den så langt fra fik dengang for 18 år siden. Rørende er også Seebachs sang som ambassadør for Børnecancerfonden, "Nangijala", som samme med et par andre virker glimter og funkler, sådan som de pludselig træder frem i yderst elegante stryger-klæder (bare synd, at trommelyden her og der kommer til at dominere). Live har Seebach & co. ellers et særligt godt tag på et nummer som "Millionær", der bliver angrebet fra nærmest alle sider for til sidst at blive banket på plads med en solid guitarsolo. Udover at være en aldeles suveræn popskrædder af den type, der åbenbart uden de helt store problemer kan frembringe moderne klassikere på stribe, har Seebach et skarpt nærvær, en god fornemmelse for, hvor publikum befinder sig og en fornem evne til at piske en stemning op på ganske få sekunder - og så i øvrigt den mest forunderlige, herligt uspolerede stor-dreng/springfjeder-hoppedans af den type, som en koreograf kun vil spolere. Også selve udvalget af sange fungerer fra bare først til sidst - som de sagde i reklamerne før i tiden: "Se, nul huller". Rasmus Seebach optræder i Aalborg Kongres & Kulturcenter igen lørdag 4. februar.