Journalistik

Annonce med dansk avis' undskyldning i saudiarabiske aviser

Saudiarabiske medier har i annonceform offentliggjort en undskyldning fra Morgenavisen Jyllands-Posten, som den danske avis ikke kender noget til.

ÅRHUS:Saudiarabiske medier bragte søndag i helsidesannoncer en undskyldning fra Morgenavisen Jyllands-Posten, hvis tegninger af profeten Muhammed har affødt voldsomme demonstrationer mange steder i verden. Da nyheden blev kendt, opstod der forvirring om, hvem der stod bag annoncerne. Den danske avis kendte ikke noget til dem og afviste selv at skulle have indrykket dem. Angiveligt er annoncerne ifølge Udenrigsministeriet de samme, som 7. februar blev bragt i flere egyptiske aviser. Dengang blev de indrykket af en kreds af danske virksomheder, som på grund af interesser i Mellemøsten gerne vil have bilagt sagen om de omstridte Muhammed-tegninger. Det, der søndag skabte nogen forvirring, var internationale nyhedsbureauers gengivelse af Jyllands-Postens chefredaktør Carsten Justes udtalelser. "Tillad mig i Jyllands-Postens navn at undskylde for det skete og erklære min stærke fordømmelse af ethvert skridt, der angriber bestemte religioner, etniske grupper og folk. Jeg håber, at jeg med disse ord har ryddet alle misforståelser af vejen," hed det ifølge nyhedsbureauet Reuters gengivelse af Carsten Justes tekst i annoncen. Og det var det, Jyllands-Posten i første ombæring reagerede på ved at afvise annoncen som et falsum. Det skulle siden vise sig, at annoncens ordlyd på arabisk var loyal over for den tekst og de synspunkter, som Morgenavisen Jyllands-Posten har gengivet på sin egen hjemmeside. Helsidesannoncerne blev bragt i Asharq al-Awsat, som udgives i hele den arabiske verden samt de lokale aviser al-Riyadh og al-Jazira. Annoncerne var dateret 5. februar, men en talsmand for annonceafdelingen på al-Riyadh sagde til Reuters, at det kan have taget tid for aviserne, der står den saudiarabiske regering nær, at godkende annoncen. Efter at have konfereret med Udenrigsministeriet i København kunne Carsten Juste søndag eftermiddag konstatere, at der ikke var noget nyt i annoncerne i de saudiarabiske aviser. - Teksten, der er gengivet i Reuters-telegrammet er ikke umiddelbart den samme, som er gengivet på www.jp.dk, men det er vel heller ikke så mærkeligt, når ordene er blevet oversat flere gange. Og så er der jo tidligere set eksempler på en fri fortolkning, siger chefredaktør Carsten Juste til Ritzau. Annoncen i de saudiarabiske aviser indeholder også en tidligere offentliggjort udtalelse fra den danske ambassade i Riyadh, som udtrykker respekt for islam. Ingen ønskede søndag at oplyse, hvilke danske virksomheder, der står bag annoncen. /ritzau/