Mejerier

Ansatte skal være Arlas ambassadører

Århus, fredag /ritzau/ Arlas flossede image hos forbrugerne skal genoprettes. Ny reklamekampagne går i dialog med forbrugerne, mens Arlas ansatte uddannes til ambassadører. Vi har ikke været gode nok til at fortælle og lytte, og det har kostet tillid hos mange forbrugere. Det vil vi lave om på. Sådan lyder hovedbudskabet i en storstilet reklamekampagne som Arla Foods søsætter i weekenden. For et stort ukendt millionbeløb vil mejeriselskabet forsøge at genvinde forbrugernes tillid. I helsides annoncer i de landsdækkende medier toner Arlas administrerende direktør Åke Modig - i selskab med en sortbroget malkeko - frem og appellerer til forbrugerne om at gå i dialog med Arla. Det kan ske pr. telefon eller over nettet. Når forbrugerne har givet deres meninger til kende, gengives de i nye helsidesannoncer. Men også internt i Arla er en mindre "kulturrevolution" på vej. Samtlige 8500 medarbejdere i Danmark sendes på skolebænken en enkelt dag for at blive klogere på den virksomhed, som de måske har været ansat på i mange år uden at kende den særlig godt. En tilfældig mælkechauffør eller mejerist tænker i dagligdagen ikke på Arlas historie, helt fra andelsbevægelsens barndom, gennem fusionsbølgen op gennem 80'erne og 90'erne til Arlas næsten monopolagtige stilling i dag. Pressechef Louis Illum Honoré oplyser, at Arla igangsætter en forandringsproces i koncernen under overskriften "Det nye Arla i Danmark". - Vi skal uddanne alle medarbejdere til at være virksomhedens ambassadører, siger Louis Illum Honoré, der understreger, at avisannoncerne ikke er en salgskampagne for at vinde tabte markedsandele tilbage. Det seneste halvandet år har Arla haft et dårligt image i offentligheden. Mælkegiganten har været mistænkt for at tryne de mindre mejerier, som på den baggrund har vundet en smule af hjemmemarkedet fra Arla. Bagmandspolitiet efterforsker for øjeblikket, om Arla med en årsomsætning tæt på 50 milliarder kroner har misbrugt sin monopolstilling, og en afgørelse herom ventes inden udgangen af marts. Arla-folk - både på direktionsgangen og i gaffeltrucken på kølelageret - har været personligt ramt af Arlas dårlige image. - Ved mange familiesammenkomster er Arla-ansatte blevet præsenteret for forskellige kritiske angreb mod Arla, uden at den enkelte har haft ballast til at forklare om Arlas virksomhed. Vi har faktisk ikke været klar over, at afstanden fra forbrugerne til Arla har været så stor. Det skal der rettes op på nu, siger Louis Illum Honoré. Som første skridt i den interne udrulning af forandringsprocessen mødes over 200 af Arlas ledere i Vejle på mandag. Senere skal et halvt hundrede medarbejdere stå for den interne skoling af Arla-ansatte på de enkelte afdelinger over hele landet. Pressechefen understreger, at de samlede kampagneaktiviteter primært skal genoprette Arlas gode image, mens der ikke fokuseres på at blive større i Danmark. Det kan nemlig ikke lade sig gøre. - På længere sigt er et godt image altafgørende, når vi skal konkurrere internationalt. F.eks. når vi skal rekruttere gode medarbejdere, siger Arlas pressechef. /ritzau/