Arbejdsdag på fremtidens kontor

Studerende vil have opfindelse sat i produktion, erhvervsliv presser på

Manden sidder i København og deler kontor med en kvinde i New York. Den røde ramme er indsat og viser, hvor væggen med skærmen befinder sig imellem dem. Pigen og skyskraberne til venstre er udsigten fra vinduerne i de to rum - eller rettere det ene OnePlaces-kontor. Billedet er en del af vinderprojektet. Foto: OnePlaces

Manden sidder i København og deler kontor med en kvinde i New York. Den røde ramme er indsat og viser, hvor væggen med skærmen befinder sig imellem dem. Pigen og skyskraberne til venstre er udsigten fra vinduerne i de to rum - eller rettere det ene OnePlaces-kontor. Billedet er en del af vinderprojektet. Foto: OnePlaces

“Mandag morgen i bussen på vej til arbejde, sidder Christian Petersen og tænker over, hvordan den første dag på det nyindrettede kontor mon kommer til at blive. Det første, han bemærker, da han når frem, er, at der nu står tre navne på døren til hans kontor: Christian Petersen, Sussie Watson og Mark Walberg. Da han åbner døren, bliver han overvældet af rummets størrelse, som er blevet fordoblet ved samlingen af kontorerne. Så hører han et varmt “Good morning!”. Det er Mark og Sussie fra London, som allerede er mødt på arbejde for en time siden - selvfølgelig. Lokalet er helt lyst, og selvom det er vinter, er solen nået et godt stykke op på himlen i London. Loft og gulvbrædder er ens i London og Århus og fortsætter igennem hele kontoret, ligesom vinduet, maleriet og bogreolen. Christian kigger lidt på indholdet af reolen og bemærker, at den evalueringsrapport, han udfærdigede sidste sommer, står på den øverste hylde. Så var der måske alligevel nogen i London, der havde læst den!” Fremtiden er nu Ovenstående kunne være en scene fra en science fiction-film, men er faktisk et realistisk scenarium i en meget nær fremtid, hvis det står til holdet bag OnePlaces, som for nylig vandt førsteprisen i en konkurrence for studerende om Fremtidens Kontor. Der er et lille raffinement i brugen af flertalsformen - OnePlaces. For projektet beskriver ét kontor, der fysisk befinder sig to forskellige steder. Det kan som ovenfor være Århus og London, men det kan også være i hver sin ende af en storkommune. Krumtappen i hele idéen er den store interaktive skræm, hvor man både kan følge sine kollegers færden, holde møder med dem eller stå og sludre om løst og fast ved kaffemaskinen. - Det charmerende ved OnePlaces er den æstetiske ramme, som de sætter tingene ind i ved at fokusere på, at skærmen skal virke som en glasplade, der er sat ned i midten af et rum, og derfor kræver, at bygningerne i hver ende udgør én halvdel af et samlet hele, siger Susanne Bødker, forskningsprofessor og leder af Center for New Ways of Working. Hun mener, at OnePlaces stort set kan realiseres i morgen. - Det meste af teknologien har været til stede længe og er grundigt afprøvet. Og der er også flere arbejdsformer, som passer fint til konceptet, vurderer Susanne Bødker. Som et eksempel nævner hun Design Around the Clock, som indebærer, at virksomheder har folk til at arbejde på samme projekt døgnet rundt forskellige steder i verden, så de udnytter de forskudte åbningstider. Den arbejdsform vil OnePlaces for eksempel fint understøtte, mener hun. En rummelig løsning “På vej til frokost stikker Christian hovedet ind til Anette, som deler kontor med Niels, der i det sidste år har arbejdet meget hjemmefra. Niels er et omvandrende leksikon i forhold til visse finansielle markeder, så hans viden har været savnet i den daglige gang på kontoret. De står og taler lidt sammen o m, hvordan Niels oplever det at arbejde hjemmefra med de nye faciliteter. Han er meget tilfreds med at være en del af fællesskabet på arbejdspladsen igen og synes også, at den første dag har været en god oplevelse.” I forrige uge kom det frem, at på trods af flere hjemmecomputere og bredbåndsforbindelser har danskerne de senere år ikke fået større lyst til at arbejde hjemmefra i stedet for med kollegerne på arbejdspladsen. Ifølge tal fra Danmarks Statistiks seneste arbejdskraftundersøgelse arbejder 12,9 procent hjemmefra i dag, og det er kun 0,3 procent mere end i 2000. Flere eksperter mener derfor, at det viser, at arbejdspladsen stadig er vigtig. At vi har brug for det sociale, som en arbejdsplads giver samt at være synlige over for kollegerne i det daglige. Og lige præcis dér kommer OnePlaces-kontoret til sin ret, mener holdet bag. På grund af økonomien i at ombygge et helt rum i sit private hus, har det nok lidt længere udsigter at bruge OnePlaces til hjemmearbejdspladser, men Jens Louis Valeur Jaques - en af de studerende fra holdet bag OnePlaces - er sikker på, at det vil blive økonomisk muligt inden længe. - I dag koster det en halv til en hel million at lave et OnePlaces-kontor, om fem år vil det koste 50.000 til 100.000 kroner, og så skal man jo samtidig se på, hvad man sparer i husleje på dyre kvadratmeter i København for eksempel, siger han. Men Susanne Bødker fra Center for New Ways of Working tror, uanset økonomien, ikke umiddelbart på en sådan udnyttelse af konceptet. - Intet kan erstatte det fysiske samvær. Alle erfaringer gennem snart 20 år viser, at alle de teknologiske metoder til at arbejde sammen på afstand, som videokonferencer , virker rigtigt godt, når deltagerne kender hinanden i forvejen. Men det, som man ikke kan, og det gælder formentlig også, selvom man kan se den anden gå rundt “ved siden af”, er at lære hinanden at kende via det medie, forklarer Susanne Bødker. Men Jens Louis Valeur Jaques mener ikke, at man kan sammenligne OnePlaces med videokonferencer eller andre afprøvede teknologier. - Det er selvfølgelig rigtigt, at intet kan erstatte et håndtryk, siger han: - Men til forskel fra kendte teknologier er, at ALT i vores koncept er tænkt til at understøtte illusionen om reel fysisk tilstedeværelse. - Man deler også den såkaldte tavse sociale viden; hvornår går de andre til frokost, på toilettet, om de kommer tidligt eller går sent osv. - Om konen altid ringer med indkøbene osv. Det vil sige, det er meget mere end bare en videokonference, fastslår han. Masser af succes Topchefer fra både det offentlige og erhvervslivet har rost vinderprojektet OnePlaces og opfordret til, at projektet bliver afprøvet i praksis, og det kom lidt bag på de studerende., som overhovedet ikke overvejet, hvad der skulle ske, hvis de vandt. - Pludselig stod alle døre pivåbne, og folk spurgte til, hvordan vi konkret havde tænkt os at komme videre. - Men det havde vi ikke, vi havde jo bare tænkt nogle tanker, griner Jens Louis Valeur Jaques og fortæller, at næste skridt for formentlig bliver at komme ud på messer og at få afprøvet konceptet i virkeligheden. - Og da vi ikke har råd til at lave et rigtigt OnePlaces-kontor endnu, så vil vi gøre det ved at dele et rum med en glasplade. - Meget simpelt, men det vil give helt samme effekt, og vi kan bruge det til at vurdere fordele og ulemper på, fortæller Jens Louis Valeur Jaques på vej ud af døren for at nå flyet og sin velfortjente førstepræmie: en tur til New York. “Der har været en god stemning på kontoret i dag og der er ikke nogen, som har brokket sig over, “om de mon dovner den derovre, siden rapporten ikke er færdig?” eller sagt “dem i London”. Måske fordi man bare har kunnet spørge direkte, hvordan arbejdet skred frem, og det har jo været tydeligt for enhver, at det ikke var dovenskab, som holdt rapporten tilbage. Det slår Christian, at det kan være, at det ikke bliver nødvendigt at rejse så meget til London og New York, nu hvor man kan arbejde sammen om opgaverne. Det kommer helt sikkert til at glæde hans kone.” OnePlaces OnePlaces er kontoret, som lader medarbejdere mødes ansigt til ansigt for at arbejde sammen, uafhængigt af hvor i verden de befinder sig. OnePlaces skabes gennem en usynlig skærm, der går fra gulv til loft i væggens fulde størrelse. Denne skærm viser en fuldkommen realtime-gengivelse af et andet kontor. Gengivelsen skal i lyd og billede være så fuldkommen, at rummet fortsætter og forbinder de to rum i ét samlet rum, heraf - OnePlaces. De samme to rum gengiver altid hinanden samtidig. Løsningen skal være så driftsikker i billede og lyd, at man ikke stiller spørgsmålstegn ved den. Der må aldrig slukkes eller skiftes billede. Det er vigtigt for at gøre løsningen troværdig. Rummet skal også være fuldstændigt integreret rumligt og arkitektonisk således, at materiale- og farvevalg er ens, og paneler, møbler og kunst fortsætter gennem rummet og er med til at fremhæve perspektivet og skabe en visuel videreførelse af rummet.