Arkitekter skal holdes i ørerne

Guggenheimdirektør undrer sig over Coop Himmelb(l)au

BILBAO:- Det lyder mærkeligt, som snyderi. Direktøren for Guggenheim Museet Juan Ignacio Vidarte bliver overrasket, da NORDJYSKE fortæller om problemerne med vinderforslaget til Musikkens Hus i Nordjylland, hvor arkitektfirmaet Coop Himmelb(l)au vandt arkitektkonkurrencen med et projekt, der senere viste sig, at koste flere penge, end der var budgetteret med. Direktøren understreger, at han ikke før har hørt om historien fra Nordjylland. Men han har ikke oplevet noget lignende i sit arbejde med Guggenheim. - Museet er blevet bygget inden for det der var budgetteret og inden for den tidsramme som der var sat. Og det var et grundlæggende krav, at alt dette blev overholdt, siger Juan Ignacio Vidarte. Projektet blev fra starten styret stramt. Der var to aspekter der skulle opfyldes: tegningerne og arkitektens ideer skulle følges, men det var mindst lige så vigtigt, at økonomien blev overholdt. Arkitekter kæmper Til gengæld kender Juan Ignacio Vidarte alt for godt til arkitekter, der kæmper for at få deres ideer ført ud i livet på trods af det økonomiske aspekt. Der var uoverensstemmelser undervejs mellem bygherre og arkitekt, men efterhånden som det blev klart, at det bedste samarbejde ville foregå udfra klart definerede spilleregler, kom samarbejdet til at fungere optimalt. Alle parter - også arkitekten - samarbejdede om at nå målet. - Vi gjorde klart, at vores mål ikke var at skabe det billigste museum, men det bedste. Vel at mærke inden for de økonomiske rammer vi havde og inden for de tidsfrister der var. Og det lykkedes at få den tankegang overført til arkitekten – hvilket slet ikke er så nemt som det måske lyder, smiler direktøren og gør opmærksom på, at man som bygherre nemt får skudt i skoene, at man bare vil sørge for, at byggeriet bliver billigst muligt. Men det var absolut ikke tilfældet med Guggenheim i Bilbao. - Vi opfattede byggeriet som en gave til hele verdenen. Når museet stod færdigt skulle det være en bygning der ikke bare skulle rumme moderne kunst, men også være en konstruktion som folk alle steder fra skulle nyde.

Breaking
Oversvømmelser efter dobbelt skybrud
Luk