Mejerier

Arla køber Tholstrup

Arla Foods regner med at få sat skub i den dansk-svenske mejerikoncerns salg i Nordeuropa af specialoste med et opkøb mandag af Danmarks hidtil største, privatejede mejeri, Tholstrup Cheese.

Arla har opkøbt Tholstrup Cheese. Foto: Henning Bagger/Scanpix 2006

Arla har opkøbt Tholstrup Cheese. Foto: Henning Bagger/Scanpix 2006

Det vil styrke salget af Arlas egne specialoste at få Tholstrups internationalt kendte Castello-mærke med i sortimentet, siger Arlas administrerende direktør, Peder Tuborgh. - Castello er et stærkt mærke på en række markeder, hvor Arla i forvejen opererer. Vi får en god platform til de store europæiske detailhandelskæder. Med Tholstrup-ostene håber Arla også at komme ind med specialoste på det britiske marked, hvor Arla ikke rigtigt har været med, oplyser han. Han fremhæver Tyskland, Schweiz samt Norge og Sverige som markeder, Arla satser på. Tholstrup har også et godt salg i Nordamerika. Med opkøbet af Tholstrup-mærkerne venter Arla også at stå bedre rustet i konkurrencen med især franske oste. Allerede i august sidste år besluttede Arla et salgsfremstød på det internationale marked af specialoste såsom flødeost, skimmelost og feta. Købet af Tholstrup er således ikke udtryk for en ændret strategi efter Muhammed-krisen. Tolstrup Cheese beskæftiger 500 og har en årlig omsætning på 830 mio. kr. Familien sælger, fordi det er for lille til at udnytte de internationale muligheder. Parterne afviser at oplyse prisen./ritzau/