Armbånd med fordomme

VRÅ: Nordjyske handelsfolk har også øjnet chancen for profit ved at forhandle de populære armbånd, som er skabt af silikone. - Jeg vil ikke sige, salget er stort. Det skyldes nok, at vi endnu ikke er i gang med det ligesom i USA, hvor rigtig mange fonde og velgørenhedsorganisationer bruger armbåndene til at markere et budskab, fortæller Morten Tøttrup indehaver af Badge-design i Vrå. Skoler, idrætsforeninger, en dyreorganisation og en energidrikproducent har indtil videre været blandt kunderne. Morten Tøttrup har oplevet at levere en bestilling på hvide armbånd, som kunden efterfølgende ville have farvet blå. Vedkommende havde nemlig hørt et rygte. Sportsfirmaet Nike fremstiller i øjeblikket to armbånd i sort og hvidt, som er flettet ind i hinanden, for at markere afstandstagen til racisme. Men angiveligt skulle folk på Nørrebro klippe det sorte armbånd af for at vise foragt overfor for personer med en mørk hudfarve. Og omvendt med den hvide del af armbåndskombinationen. - Jeg havde aldrig hørt om det, og syntes det virkede som en storm i et glas vand. Jeg mener, at armbåndet er et reklameprodukt ligesom nøgleringe og badges. Men der er åbenbart også en masse fordomme indblandet, siger MortenTøttrup. Farvene og teksten på armbåndene kan kunden til en vis grad selv bestemme. Morten Tøttrup understreger, at forretningen ikke får fremstillet armbånd med registrerede varemærkers logoer på eller kopier af det populære gule Livestrong-armbånd. - Farven vil vi godt bruge, for den kan ingen have patent på. Men der er nogle, som mener, at selve ideen med silikonearmbånd udelukkende er Lances Amstrongs produkt. Men det ville svare til at sige, at hvis man vil gå i cowboybukser, så må det kun være Levis`, siger MortenTøttrup. - many