Asbest i DSB skal kulegraves

Transportministeren ønsker sagen nøje klarlagt. Hver sten vil blive vendt, lover DSB’s topchef

KØBENHAVN:Transportminister Flemming Hansen går nu selv ind i sagen om DSB’s stærkt kritisable håndtering af asbest i de gamle S-tog. Ministeren har bedt DSB’s øverste ledelse om en uvildig undersøgelse, der skal give svar på, hvorfor DSB i mange år kørte rundt med togvogne, der dryssede med asbest. - Jeg har kontaktet bestyrelsesformand i DSB Mogens Granborg her til morgen (lørdag, red.) og bedt ham om en tilbundsgående og uvildig undersøgelse, der kan give svar på hvordan, det her kunne ske, og hvem der har vidst, hvor meget, siger Flemming Hansen til Ritzau. Det er de seneste oplysninger om, at DSB indtil for få uger siden stadig brugte de gamle asbestvogne, trods tidligere garantier om, at de var udrangeret, som nu får ministeren på banen. - Jeg betragtede faktisk sagen som historisk og fik derfor lidt af et chok, da jeg hørte, at man har kørt rundt med de gamle vogne indtil for nylig. Nu må vi til bunds i den her sag både for at få placeret et ansvar, men naturligvis også af hensyn til de medarbejdere, der er blevet alvorligt syge af asbesten, siger ministeren. Hvorvidt der skal rulle hoveder i DSB ønsker ministeren ikke at blande sig i. Det er et spørgsmål som DSB’s egen bestyrelse må tage stilling til, når resultatet af undersøgelsen foreligger, fastslår Flemming Hansen. Beskæmmende sag DSB’s administrerende direktør, Søren Eriksen, kalder asbestsagen for beskæmmende og lover, at der straks vil blive sat gang i den uvildige undersøgelse, der skal kulegrave hele forløbet. - DSB kan selvfølgelig ikke leve med, at det tager sig ud, som om vi slet ikke har styr på det her. Jeg er dybt beskæmmet af oprulningen af sagen om asbest i vores tog og ikke mindst over, at flere af vores medarbejdere tilsyneladende er blevet syge og nogen døde som følge af den dårlige håndtering af asbest. Alt skal frem. Der må ikke herske den mindste tvivl om, at vi påtager os det fulde ansvar, siger Eriksen. Flemming Hansen forventer, at der vil gå omkring en måned, før rapporten ligger klar. Og han understreger, at DSB ikke får lov at undersøge sig selv. Der skal eksterne eksperter til. Med kulegravningen imødekommer Flemming Hansen (K) og DSB kritikken fra blandt andre Jernbaneforbundet, HK, Dansk Metal og 3F, der frygter at flere tusinde nuværende og tidligere DSB-ansatte går rundt og risikerer at udvikle den dødelige lungehindekræft på grund af arbejdet med asbest. Erstatningssag Formanden for Jernbaneforbundet Ulrik Salmonsen, mener at DSB har spillet hasard med medarbejdernes helbred og kræver, det får konsekvenser for den øverste ledelse i DSB S-tog. - DSB fik allerede i 1988 påbud om at forsegle togvogne med asbest, og alligevel har de fået lov at drysse i årevis. De har gentagne gange garanteret, at alle de gamle togvogne med asbest var taget ud af drift, og nu hører vi så pludselig, at en af dem har kørt rundt indtil for 14 dage siden. Jeg mener, det bør få konsekvenser for den øverste ledelse i DSB S-tog, siger formanden for Dansk Jernbaneforbund, Ulrik Salmonsen, der repræsenterer 6000 lokoførere, stationsbetjente og værkstedsansatte i DSB. Forbundet er gået i gang med at forberede en erstatningssag mod DSB. Ifølge Salmonsen er Jernbaneforbundet i besiddelse af en række fotos og beretninger fra medarbejdere, der dokumenterer, at DSB i en årrække så stort på pligten til at forsegle de asbestisolerede vægge og lofter i togene. Socialdemokraterne har kaldt transportministeren i samråd for at få en redegørelse om sagen. - Ministeren er som øverste ansvarlig for DSB også ansvarlig for de kaotiske forhold omkring den meget alvorlige asbest-sag. Han skal blandt andet forklare, hvorfor DSB ikke har overblik over, hvor mange medarbejdere, der er døde eller er blevet syge af asbesten, siger Magnus Heunicke, medlem af trafikudvalget for S. Ifølge dagbladet B.T. har foreløbig 11 DSB-ansatte fået konstateret den sjældne og dødelige lungehindekræft, der menes at være udløst af arbejde med asbest. DSB har lovet gratis helbredstjek til alle nuværende og tidligere ansatte for at få klarlagt omfanget. Men flere eksperter stiller spørgsmålstegn ved værdien af et sådan tjek. Problemet er, at sygdommen kan være 20 år undervejs og er meget svær at diagnosticere./ritzau/