Astra i nyt dress

Opel har med den nye Astra rystet det kedelige design af sig - den er stram og dynamisk at se på

Et af de forventede publikums-hit på den kommende biludstilling i Frankfurt bliver den ny Astra, der rent designmæssigt adskiller sig markant fra forgængeren. Karakteristisk for dens udseende er de fremhævede hjulkasser, den brede kølergrill og de tredimensionelle lygter med klart glas. Bagpå sidder et par store lygter med en lysspredende, gennemsigtig teknologi. En særlig finesse i formgivningen er den lille fold på motorhjelmen, der fortsætter i interiørets midterkonsol. Ud over at være betydeligt mere interessant at kigge på er bilen større end forgængeren og byder også på bedre plads indenfor. Bilen er blevet 14 cm længere, fire cm bredere og to cm højere. De teknologiske højdepunkter i tredje generation Astra omfatter det selvregulerende affjedringssystem IDSPlus (Interactive Driving System) med kontinuerlig dæmpningskontrol, kaldet CDC (Continuous Damping Control). Ved sammenkædningen af sensorer og styreenheder for ESP, ABS og CDC er Astra den første masseproducerede bil i verden med elektronisk integreret chassiskontrol hvilket åbner for en ny dimension i balancen mellem komfort og aktiv sikkerhed. Med dette ekstraudstyr kan man desuden ved tryk på en knap omstille køreegenskaberne i en mere sportslig retning, automatikken vælger en mere sporty opsætning af undervognens affjedringssystem, tilpasser styringen og speederreaktionen, så entusiasten følger sig hjemme bag rattet. Også automatgearkassens skiftepunkter opjusteres på rpm-skalaen. For første gang i dette segment tilbydes også automatisk lygtetænding, når dette er påkrævet ved begyndende tusmørke, i kraftig regn og kørsel i tunneller. Desuden er den ny Astra udstyret med de nye Twinport benzinmotorer og common rail turbodiesel. Den femdørs Astra kommer på markedet i foråret 2004, senere fulgt af en stationcar og en sporty tredørs model. Fra begyndelsen kan der vælges mellem fem benzinmotorer og tre turbodiesel med volumen fra 1,4 til 2,0 liter og effekt fra 80 til 200 hk. Alle motorer er af nyeste konstruktion og opfylder samtlige krav i Euro 4-miljøstandarden for udblæsningens renhed. Helt nye maskiner er 1,9-liter CDTI diesel (150 hk) og 2,0-liter benzinmotoren med turbo på 170 hk. Disse er som den 200 hk 2,0 turbo-benzin som standard koblet til en ny sekstrins manuel gearkasse.