At vide eller ikke vide

Ole Lemmeke om Nazisme, koncentrationslejre, men også spørgsmålet om hvad vi kan lære af fortiden

Der er ikke meget nazist over Ole Lemmeke, som han sidder i sin uldne sweater med en Carlsberg Kurvand i hånden. Men det er ikke desto mindre den rolle, skuespilleren fra i morgen skal udfylde, når han spille titelrollen i stykket Albert Speer, der får danmarkspremiere på Aalborg Teater. Manden, der som ung arkitekt blev en af Hitlers yndlinge, siden blev oprustnings-mininister under 2. Verdenskrig og ved Nürnbergprocessen slap med 20 års fængsel i Spandau. Samtidigt er det også historien om et venskab med Hitler. Og om hvor meget Albert Speer vidste. - Sidenhen i sine erindringer og under interviews sagde han om koncentrationslejrene: "Uanset om jeg vidste det eller ej, er der ingen undskyldning for ikke at vide det". Må vi stille spørgsmålet: Vidste han det, eller vidste han det ikke? Hvad var sandt for ham? Hvor længe kan man vende det blinde øje til virkeligheden? Det er væsentlig del af plottet, fremhæver 44-årige Ole Lemmeke. Ikke kun historieinteresserede kan finde temaer i Albert Speer. For der er noget ved historien, der rammer ned i Danmark i dag. - Der kan selvfølgelig ikke drages direkte paraleller fra Det 3. Rige. Men hvis man er klar over proportionerne, er der nogle tendenser, der er iøjnefaldende, siger Ole Lemmeke og uddyber: - For eksempel den skjulte racisme. Angsten for ikke at være på den rigtige side og handlingslammelsen. Vi lever i en tid med stor forråelse, og det kan være svært at få øje på næstekærligheden. Skuespillet Albert Speer er skrevet af David Edgar og baseret på bogen "Albert Speer: His Battle With Truth" af Gitta Sereny. Den bog er ikke oversat til dansk. Det er flere andre bøger om - og ikke mindst af - Albert Speer dog blevet. Med stor succes. Det skyldes ikke mindst, at især Albert Speers selvbiografi giver et unikt indblik i, hvordan Adolf Hitler virkede på samtiden. - Forholdet til Hitler spiller en ret stor rolle i stykket. Albert Speer er jo nærmest en duksedreng med en meget dominerende far. Hitler overtager faderens rolle, og det bliver en rendyrkelse af disse maskuline principper, til Albert Speer endelig vågner af sin Tornerosesøvn, forklarer Ole Lemmeke. Før han fik forelagt manuskriptet til stykket, kendte han det ikke. Men da det først var læst, var der ingen tvivl. - Stykket er drøngodt. Jeg blev fanget af det, da jeg læste det igennem, lyder det fra Ole Lemmeke, der gik i gang med at øve på Aalborg Teater 1. juni. Siden kom der en sommerferie fra 14. juni, før aktiviteterne gik i gang igen 1. august. Men i forsøget på at ramme Albert Speer er det ikke kun et spørgsmål om at øve på teatret. - Man læser selvfølgelig stykket igennem. Så har jeg haft samtaler med instruktøren Jan Maagaard og med mig selv samt studeret bøger om Albert Speer. Udover det tog jeg kontakt til Lars Sørensen, der er chefpsykolog på amtshospitalet i Nykøbing Sjælland, og diskuterede, hvordan man anskuer sådan en personage. Lars Sørensen har været en god sparringspartner, vurderer Ole Lemmeke og konstater smågrinende: - Og så skal man passe på ikke at falde over møblerne og sørge for at lære replikkerne. Det store arbejde for at forstå sin person hænger sammen med, at det er en virkelig person Ole Lemmeke spiller. Man kan ikke bare tage sig uhæmmede friheder. - Man skal have respekt for sin figur og gøre det ypperste for at forstå bevæggrundene. Det er nemt at nedgøre et menneske. Det kræver mere arbejde at forstå. Nazismen er et fantastisk kompleks, en sammenblandig af så mange ting og ikke noget entydigt. Det er naivt at sige, at nazister kun var onde. Nazismen kan på ingen måde forsvares, men hvor vi selv er i dag?, spørger Ole Lemmeke. Stykket Albert Speer varer lidt over tre timer - i den helt originale opsætning var det faktisk over syv timer - og Ole Lemmeke er ikke af scenen i løbet af stykket. Dertil kommer at stykket er på programmet i en god måneds tid. Det er krævende, men det skræmmer ikke hovedrolleindehaveren. - Selvom det er tungt, så er det også en leg. Nogle gange er det alvorligt, men det er altid en leg at lave skuespil. Ellers kvæles man i selvhøjtidelighed. Ole Lemmeke blev uddannet fra Statens Teaterskole i 1984. Siden har der været roller på blandt andet Det Kongelige Teater, Betty Nansen Teatret, Den Jyske Opera. Ligesom man også har kunnet se Ole Lemmeke i film som "De Nøgne Træer", "Besat" og "Magnetisørens Femte Vinter." Selv om både teater og film falder ind i kategorien skuespil, er der store forskelle. Filmene kræver overblik. Man springer rundt i handlingen. Teatret er ensbetydende med mere kontinuitet. - Begge ting støtter hinanden. Det er en stor hjælp at kende film, når man laver teater. Når man laver film, er det næsten en nødvendighed at kende teater. Teatret giver grundlag for det indre arbejde, der skal til, fortæller Ole Lemmeke. Trods de mange år inden for teatret er det første gang, han står på scenen på Aalborg Teater. - Jeg har haft små børn, der har været en begrænsning, men nu er de blevet større, så jeg har mulighed for at tage længere væk, forklarer Ole Lemmeke, der har bopæl i København. Så da teaterchef Geir Sveaass ringede og spurgte, tog skuespilleren imod tilbuddet om at prøve kræfter med Aalborg Teater. - Som en kollega i København sagde: "Er du træt af at lave teater så gå til Aalborg." Der er en fantastisk aktivitet og generøsitet på teatret, konstaterer Ole Lemmeke. Nu er det så spændende at se, hvordan aalborgenserne tager mod Albert Speer. - Man aner jo ikke, om folk kan lide det. Det er langt, men jeg tror, at folk bliver grebet af det. Det er et meget stort stykke. Nærmest et godstog, der kører. Den ene scene glider over i den anden. Det sker flydende men er meget kompliceret, og uden at man mørklægger scenen på noget tidspunkt, beretter Ole Lemmeke. Hvordan det hele fungerer, kan man altså ved selvsyn forvisse sig om fra 13. september.