Audi med ekstremt nøjsom familiebil

Audi A3 Sedan kan køre langt på literen

3
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Galleri - Tryk og se alle billederne.

BILER:For de fleste bilers vedkommende kan det godt være ”træls”, at de i praksis ikke kører tilnærmelsesvis så langt på literen som lovet i annoncer og brochurer.

Og det gør dagens testbil med det lange navn - Audi A3 Sedan Limousine Attraction 1,6 TDI Ultra - heller ikke. Men her tænker man umiddelbart ikke så meget over fabrikkens opgivelse af brændstofforbruget. Man nyder i stedet blot at køre rundt i en bil med uhyre beskeden tørst. I den daglige kørsel er den ingen problemer med nå et gennemsnitsnit på 23-25 km/l, så pyt med at A3’eren ikke når brochurens astronomiske/urealistiske opgivelse på 30,3 km/t.

Vi taler nemlig ikke om en mikrobil med nogle bovlamme krikker under hjelmen, men derimod en forholdsvis rummelig, kompakt familiebil med en ganske kraftfuld 1,6 liters diesel på 110 hk - og ikke mindst et drejningsmoment på 250 Nm ved kun 1500 omdrejninger.

Bremsekraft genanvendes

Her er ”overarm” til selv kvikke 6. gears overhalinger, og som en sidegevinst høres motoren ikke ret meget ved konstant fart.

Nævnte dyder med ekstremt lavt forbrug og gode muskler er selvfølgelig ikke noget, der kommer af sig selv. Koncernens slogan ”Vorsprung durch technik” giver med Ultra-versionen af A3’eren god mening. Dens beherskede tørst og en meget lav forureningsgrad er et par gode grunde til at vælge bilen.

Audi A3 Ultra er brændstof-økonomisk og miljømæssigt optimeret via nyudviklede TDI-motorer, optimerede gearkasser og et avanceret system, der renser udstødningen for kvælstofilter.

Desuden indbefatter teknikken også såkaldt ”rekuperation”, der sørger for at udnytte og lagre den energi, der opstår ved bremsning - en energi der genanvendes under acceleration.

Ultra-modellen har endvidere fået en ekstra tur i Audis vindkanal, så bilens aerodynamik har kunnet optimeres yderligere og dermed give et lavere energiforbrug og til den ende hjælper også dæk med optimeret rullemodstand samt et karrosseri på slankekur, så vægten er sænket yderligere.

Trods et lettere karosseri er dets stivhed øget til fordel for køreegenskaberne, der må betegnes om sikre og pålidelige uden at være ophidsende dynamiske. Men potentielle kunder til A3 sedan går næppe heller efter rendyrkede sportslige køreegenskaber.

Old school-bagagerum

De får - udover Ultra-versionens ringe tørst og store miljøvenlighed - en familiebil med ganske god kabineplads. Dens flotte profil med let skrånende tag giver ikke så megen hovedhøjde i bagsædet, men det kompenseres der i en vis grad for ved en lav siddehøjde.

Selve benpladsen er trods bilens længde på knap 4,5 meter overraskende god, mens bagagerummet med en kapacitet på 425 liter er gennemsnits-stor. Men ikke i praksis. To old school bagklap-bøjler, der vipper dybt ned i rummet, forhindrer en optimal udnyttelse. A3 Sedan 1,6 TDI Ultra koster fra 325.495 kr. og byder på et flot standardudstyrs-niveau med detaljer som klimaanlæg, elrudehejs, højdeindstilleligt førersæde, multijusterbart læderrat, el- spejle med varme og alufælge.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.


Forsiden