Audi trak i bremsen

Der blev ikke tændt for alle kedler i dieselkraftværket under onsdagens kvalifikation

LE MANS: Siden 2000 har den tyske Audi-koncern sat sig tungt på tronen i 24 timers løbet i Le Mans, og med et nyudviklet dieselkoncept forsøger Audi fra i år at fremtidssikre sin totale dominans i det, alle er enige om at kalde verdens hårdeste motorløb. Efter sejren i 12 timers løbet på Sebring i marts møder tyskerne med danske Tom Kristensen op i Le Mans som storfavoritter, og i aftes sendte Audi så sine to deltagende biler ud på den 13.650 meter lange bane til den første kvalifikation, som afgør startplaceringerne, når løbet skydes i gang lørdag kl. 17. Men hvis de mange tusind tilskuere, som allerede er mødt op i Le Mans for at følge løbet, havde håbet på en magtdemonstration af det tyske dieselkraftværk, så blev de skuffet, for der blev aldrig lukket helt op for kedlerne. Selv om Tom Kristensen en halv time før afslutningen på den første kvalifikation satte hurtigste tid, så virkede det alligevel som om, at danskeren og hans kollegaer i Audi nr. syv, skotten Allan McNish og italieneren Rinaldo Capello, bevidst trak i bremsen - måske for ikke at give alt for mange informationer væk i forhold til de formodet største rivaler fra det franske team Pescarolo Sport, som for små 14 dage siden kunne notere sig for hurtigste tid under pretesten - med Tom Kristensens Audi på andenpladsen. I hvert fald var Tom Kristensens tid på 4.19 minut små 50 sekunder langsommere end bilens bedste tid under pretesten for halvanden uge siden. - Kvalifikation til et 24 timers løb er stadig vigtigst om fredagen, hvor man kan glæde sig lidt over det. Vi vil gerne starte op foran, men vi vil ikke bruge bilen ekstra hårdt her i tidtagningen, forklarer Tom Kristensen, som selv sad bag rattet to gange under gårsdagens første kvalifikation. Regn i aftes Før dette års løb i Le Mans har der været spekuleret meget i, at regn vil være det eneste, der kan spænde ben for en ny Audi-triumf, fordi våd asfalt vil gør det svært for dieselraceren at udnytte sine mange kræfter optimalt i forhold til benzinbiler. Hele onsdagen hang der sorte skyer i horisonten over Le Mans, og netop som tidtagningen satte i gang, brød regnvejret løs over Le Mans, og måske var det med til at sænke Audi-aktørernes lyst til at folde bilens potentiale fuldt ud. Tidligere på ugen var der varsel om regn på lørdag i Le Mans, men i aftes var den prognose afløst af et løfte om høj sol og temperaturer mellem 25 og 30 grader hele weekenden. I aftes ville Tom Kristensen dog ikke spekulere i eventuelle bekymringer i forhold til risikoen for regn. - Vi er godt forberedte, og hvordan vejret arter sig - det er naturligvis altid en udfordring. Men vi ønsker os da et godt og tørt solskinsvejr - især i weekenden, siger Tom Kristensen. Tidtagningen fortsætter i aften, hvor de 50 deltagende vogne i midnatstimen får en sidste chance for at sikre sig en startplacering så langt fremme i feltet som muligt. Og her er der lovet tørvejr, så måske tør Audi-teamet i aften folde sig ud og vise sit fulde potentiale. Imens drømmer franskmændene om en afslutning på den sejrstørke, som rækker helt tilbage til 1999, hvor der sidst sad en franskmand i vinderbilen, da Yannick Dalmas var med til at vinde med BMW. Siden har Tom Kristensen hvert eneste år haft en andel i laurbærkransen og det monstrøse sejrstrofæ, og selv om danskeren nyder forståelig respekt i Le Mans, så er der heller ingen tvivl om, at franskmændene tørster efter at vippe ham af tronen.