Avancerede skilte kan redde liv

Redningsvæsen 17. januar 2003 01:00

København, onsdag /ritzau/ Køvarsling på motorveje, advarsel om spøgelsesbilister, tåge, uheld eller glatte veje er nogle af de muligheder, et nyt danskopfundet vejskilt åbner. Færre ulykker og sparede udgifter til bl.a. begravelse, hospital og genoptræning kan betale skiltene. Opfinderne bag skiltene kaldet RW (Road Warning) vil torsdag formiddag forsøge at overbevise Folketingets Trafikudvalg om, at det ny skilt bør udvikles og sættes op langs de danske motor- og landeveje. Kort fortalt er et RW-skilte en række selvstændige enheder, som ved hjælp af lysdioder giver trafikanterne oplysninger om vej eller trafik. Under normale vej- og trafikforhold er skiltene slukkede og i beredskab. Hver enhed får strøm fra solceller, en lille vindmølle eller en brændselscelle, som kan levere strøm i fem år, oplyser Lars Christensen, der er opfinder og direktør for opfinderkonsortiet PL Brake, som står bag RW-projektet. - RW-skiltene står i trådløs forbindelse med hinanden og med relevante myndigheder. Vi forestiller os skilte for hver 1000 meter i henholdsvis højre og venstre side, dvs. at der bliver 500 m mellem hvert skilt. Det meste af tiden er RW-skiltene blot i beredskab, men hvis der sker noget, for eksempel pludselig kø, vil skiltene tænde et relevant signal og bagud advare trafikken, så hastigheden kan nedsættes stille og roligt. Dermed vil man kunne undgå de mange bagendekollisioner på bl.a. motorveje, siger Lars Christensen til Ritzau. Advarslerne vil komme i form af symboler og ikke tekst. Symbolerne kan være pile, eller advarselstrekanter, som kan kombineres med for eksempel blinkende blåt lys som advarsel mod fare eller udrykning. Skiltene kan også bruges som hastighedsregulering. Hvis for eksempel en ambulance er på vej ad motorvejen, vil bilisterne foran blive advaret om, at en udrykning er på vej. Spøgelsesbilister vil blive registreret af sensorer på skiltene og advare de øvrige trafikanter om, at der er en forvildet bilist på motorvejen. Vejdirektoratet har siden udbygningen af Helsingørmotorvejen brugt variable skilte til hastighedsregulering, men udbygningen af den variable skiltning er gået i stå, bl.a. på grund af skiltenes næsten absurd høje pris. - Vi mener, at vores skilte kan laves for 18.000 kr. per styk, mens Vejdirektoratets koster omkring en halv million kroner per styk, siger Lars Christensen. Vejdirektoratet ser positivt på RW-projektet . - Generelt finder Vejdirektoratet, at der er mange spændende elementer RW-konceptet, som det vil være en god idé at videreudvikle og teste med hensyn til driftssikkerhed og holdbarhed, konstaterer Kenneth Kjemtrup, Vejdirektoratet. Lars Christensen forestiller sig skilte langs de fleste danske veje. - Det vil koste tre milliarder kroner, men hvis antallet af ulykker på grund af skiltene blot falder med 10 procent, sparer samfundet 1,5 milliard om året, når velfærdstab er regnet med, siger Lars Christensen. Hvis den videre finansiering af RW-skiltet og tilsagn fra Vejdirektoratet om at prøve dem i praksis falder på plads, forestiller Lars Christensen sig prøveopstilling af cirka 100 skilte på op til 10 steder i landet. - Vi er klar til at gå i gang til sommer, siger opfinderen, der for få dage siden indleverede en patentansøgning på RW-skiltet. /ritzau/

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...