Avensis i fornem form

Toyota Avensis er som et schweizisk ur. Fornem i mekanik og kvalitet. Men designet er forsigtigt og prisen kravlet derop, hvor familien Danmark siger stop

Bilindustri 2. marts 2003 07:00

I min gamle skoleklasse var der to forskellige typer af drenge. De frække drenge var hurtige på aftrækkeren og havde altid det nyeste modetøj på. Og så var der de mere stille typer. Dem som ikke altid var lige flinke til at række hånden op, men alligevel altid kunne svare hvis læreren spurgte. Til gengæld var deres påklædning ofte kedelig og lidt selvudslettende. På samme måde kan man definere det såkaldte D-segment, som klassen for firma/familiebiler kaldes. De to andre japanere i denne klasse, Mazda 6 og Nissan Primera, er blandt de frække drenge. De lokker med smart design og fine køreegenskaber. Den nye Toyota Avensis, som i tirsdags blev præsenteret for danske journalister er den nye dreng i klassen. Pæn og stilfærdig og intelligent på samme tid. Det står lysende klart efter nogle hundrede kilometers testkørsel på de krævende bjergveje i omegnen af Barcelona. Men den er også iklædt så fornem teknik, at prisen har sneget sig i nærheden af 300.000 kr. for den billigste model. Dermed har de gode folk fra Toyota i hvert fald afskåret sig selv fra langt de fleste familiers budgetter til ny bil. Og har med et hug lagt 50.000 kr. oven i prisen i forhold til den nuværende model. Tungt europæisk design Det er Toyotas europæiske designcenter i Nice, der har slået stregerne til den nye model. Fronten domineres af den enorme kølergrill og de store forlygter. Bagenden minder en del om Opel Vectra og stationcarudgaven, som vi synes er den flotteste, giver klare associationer til Rover 75. Men det mest interessante ved den nye Avensis findes ved at gå i de mere tekniske detaljer. Og på pressemødet var ingeniørerne da også klart de mest fremtrædende. Kvalitetsfornemmelsen sætter nye standarder for klassen. Udviklingsafdelingen har forbedret karrosseriets stivhed markant, og det er noget, der kan mærkes under testkørslen på de snoede og ujævne catalanske bjergveje. Her er der tyst som i en schweizisk bankboks. Ingen knirke-eller raslelyde irriterer og i stedet for kan man glæde sig over det nydelige interiør, som nemt lever op til det vi kender fra VW Passat. "Superior quality" er ord, som går igen og igen i chefingeniør Suguya Fukusatos tale om den nye bil. På dansk betyder det, at Toyota-folkene har været på powershopping i Lexus' bugnende lager af eksklusive interiørdele. For eksempel er det standardmonterede stereoanlæg med indbygget bånd- og CD-afspiller tyvstjålet fra Lexus LS430. Det samme er instrumenterne. Samtidig har Toyota haft held med at ramme et godt kompromis mellem komfort og køredynamik. Styretøjet er præcist og for første gang i denne klasse er det elektrisk drevet. Det skulle angiveligt spare benzin. Sæderne er næsten på niveau med de bedste fra Volvo og føreren kører gennem kurverne med et overlegent smil på læben. Men smilet hos chaufføren i en Ford Mondeo eller Mazda 6 er bredere. Avensis minder på dette punkt del om Opel Vectra, der heller ikke lægger ikke op til frisk kørsel, men dog magter opgaven, hvis man alligevel giver den kniven. Klippestabil På motorvejen i en kraftig blæst ligger bilen støt som en klippe. Og der er næsten ingen støj til at ødelægge fornøjelsen ved det fine stereoanlæg med cd, radio, kassette og hele otte højttalere. Hele molevitten bliver standard på det danske marked. Udstyrsvarianterne hedder Terra, Sol og Executive. Da merprisen for Sol-udstyret kun er 15.000 kr. bliver det helt sikkert den mest solgte udgave. Den imponerer med dobbeltzonet klimanlæg, regnsensor, læderrat, elopvarmede sidespejle mv. Motorudvalget på det danske marked er til at overskue. To benzinmotorer og en dieselmotor. Ved præsentationen havde vi lejlighed til at prøve dem alle. Den mindste 1,8 yder 129 hk og er kraftig nok til den store bil. Den trækker pænt fra lave omdrejninger, men en relativ høj gearing dræber de fleste forsøg på sportslig kørsel. På motorvejen larmer den mere end den 2-liters udgave, der med 147 hk naturligvis har en lettere fremfærd. Dieselmotoren kendes også fra den nuværende model, men en ny motorstyring har givet den 6 hk mere og et højere drejningsmoment. Desværre træder kræfterne først igennem ved 2000 omdrejninger. Her gør dieselmotorerne fra Ford, Peugeot, Citroën og VW det bedre. Til gengæld er lydniveauet behageligt lavt. Som den første bil i Europa har den nye Avensis en airbag til at beskytte førerens knæ. Den er monteret under ratstammen. Der udover har Toyota'en seks andre airbags, som efterhånden er normen i klassen. ABS-bremser har været standard i mange år ligesom EBD, der elektronisk regulerer bremsekraften til hvert hjul. Men det undrer, at Toyota ikke har gjort bremseassistent til standardudstyr. Den lille elektroniske finurlighed, der hjælper til ved katastrofeopbremsning er ligeså relevant i 1,8 motoren som i den større 2,0 liter, hvor systemet er monteret. Det samme gælder Toyotas version af ESP og antispin-system. Under betegnelserne TRC og VSC er denne teknik heller ikke monteret i 1,8 versionerne. Med en pris, der overstiger de fleste familiers formåen skal den nye Toyota Avensis tiltrække erhvervskunder. Den nye Avensis lokker med nobelt design, fornem kvalitet og komfort. Det burde række til at lokke de professionelle bilister til. Avensis har alle forudsætninger for at blive accepteret i klassen og risikerer kun at blive mobbet på grund af den lidt høje pris.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...