Avis: Tysk bilmærke lukker
Med et tab på 500 euro pr. fabrikeret bil, så kan det ikke blive ved, skriver analytiker

Paradoksalt nok har Opel et meget rost modelprogram - alligevel formår tyskerne ikke at tjene penge. Lars Pauli
TYSKLAND:Det tyske bilmærke Opel er på vej direkte ned i afgrunden. Det skriver Sydsvenska Dagbladet i en analyse søndag.
Tab på 14 milliarder dollar
General Motors, der ejer Opel, har tabt 14 milliarder dollar på Opel siden 1999 - bilmærket har ikke haft overskud på et årsregnskab siden dét år.
- Nu må det stoppe, sagde GMs koncernchef Dan Akersson for et par måneder siden.
Må kun sælge i Europa
Med krisen, der stadig buldrer løs i Europa, bliver det svært at sælge flere biler. Antallet af solgte biler i Europa er faldet de sidste fem år, så det er ikke her, Opel skal håbe på et vendepunkt.
Og fordi Opel er GMs europæiske mærke, så tillader GM ikke, at Opel sælger biler uden for Europa. For ikke at konkurrere mod sig selv på de andre mærker.
Aftale med fagforeningerne
Det politiske pres mod Opel og GM er nemlig massivt - samtidig med, at de tyske arbejdsmarkedsforhold binder Opel på hænder og fødder de næste år.
Sydsvenska skriver, at Opel har en kontrakt med fagforeningerne om, at der ikke kan lukkes fabrikker før i 2014. Læg oven i, at USAs regering, der ejer godt en tredjedel af GM, er under pres for at hæve GMs markedsværdi, så er konklusionen klar:
Opel overlever ikke, af den simple grund at mærket ikke tjener penge, ikke har gjort det 13 år og at der ikke er tegn på, at det kommer til at ske.
Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.
Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.