EMNER

Aviser i USA leder efter ny model

Den store udfordring for amerikanske aviser i disse år er at finde en forretningsmodel, så de atter kan tjene penge. Det siger medieanalytikere, som dog ikke har nogen patentløsning på krisen. De mener, at krisen er selvforskyldt. I flere årtier havde amerikanske dagblade solidt overskud, men i stedet for at afsætte noget af fortjenesten til innovation, da internettet dukkede op, lænede de sig mageligt tilbage. James Hamilton, leder af DeWitt Wallace Center for Medier og Demokrati ved Duke Universitet, siger til Ritzau, at det vil være umuligt at begynde at opkræve penge for nyheder på internettet. Nyheder er ikke en unik vare i en tidsalder med cyberspace, hvor alle og enhver kan være udgiver. Hamilton øjner en mulighed for, at annoncører vender tilbage til papiraviser. Desuden opfordrer han aviserne til at skifte fra at være en business til at blive en organisation, som tjener et almennyttigt formål - som fonde og andre kan støtte. /ritzau/