Svanens nye sang

Efter succesen med debutalbummet Enter er der enorme forventninger til kulturministerens yndlingsband Swan Lee, der har skruet ned for strygerne og op for de udenlandske ambitioner

En guldplade for debutalbummet Enter, en status som et af landets mest markante og omtalte bands samt en voksende fanskare, der blandt andet tæller kulturminister Brian Mikkelsen. Jo, det går faktisk ret godt for sangerinden Pernille Rosendahl og hendes to mandlige kolleger i Swan Lee, der med deres pompøse popsange og særegne stil har begejstret både anmeldere og pladekøbere. Efter et turbulent år med masser af skulderklap er trioen endelig klar med nyt materiale i form af albummet "Swan Lee", der byder på et mix af smukke ballader og mørke sange med en hårdere og mere rocket lyd end på den succesfulde forgænger. - Vores første plade var meget storladen i udtrykket og indeholdt fortrinsvis lange og stemningsmættede numre. I mellemtiden har vi været ude at spille en masse koncerter, og der var det svært at få de langsomme numre til at fungere. Så en af grundene til, at der er flere uptempo numre på den nye plade er, at det simpelthen er sjovere at spille live, siger Pernille Rosendahl. Tekstmæssigt har Swan Lee også sadlet om ved både at sætte ekstra fokus på livets lyse sider, og i det hele taget har bandet gjort alt for at undgå at havne i den samme rille. - Vi havde ikke lyst til at gentage os selv. Det er vigtigt for os, at der er en udvikling i musikken og teksterne, så det afspejler, hvad vi går igennem som mennesker. Det har jo været et ret eksplosivt år for os i Swan Lee og selvfølgelig også personligt. Enter satte gang i en masse gode ting, som har manifesteret sig i nogle mere positive og optimistiske sange. Så vi ville ikke stædigt holde fast i melankolien, siger Pernille Rosendahl, der boede i Aalborg til hun var ti, hvorefter familien flyttede til Sydsjælland. Input udefra Som på den foregående plade har hun og guitaristen Jonas Struck skrevet musikken. Men denne gang har trioen, der også tæller trommeslageren Emil Jørgensen, brudt princippet om at klare alting selv. Per Sunding – der blandt andet har hjulpet The Cardigans og Sort Sol – blev således hyret til at sidde bag mixerpulten. - Han ville gerne dysse det symfoniske element lidt ned og arbejde med de intime ting i sangene. Der er stadig strygere nogle steder, men det er knapt så storladent som på Enter, siger Jonas Struck og bliver suppleret af Pernille Rosendahl: - I selve arbejdsprocessen havde vi brug for en katalysator, som med friske øjne kunne gå ind og sortere ideer og være med til at skyde på os. Og alene det at hyre en producere har været en kæmpe-ting for os og vores lille firma, siger hun og hentyder til Swan Lees eget pladeselskab, Gogo Records, som de tre musikere etablerede efter flere års forgæves forsøg på at få en pladekontrakt hos et af de store selskaber. I 2001 blev Enter sendt på gaden for egne midler og uden den massive markedsføring, der normalt følger med en ny udgivelse. Alligevel solgte debuten 25.000 eksemplarer og fik efterfølgende hele seks nomineringer til Danish Music Awards i 2002. Store forventninger Derudover vandt Swan Lee sidste års P3-pris, og i det hele taget er det gået ret hurtigt for bandet, som med den nye plade skal forsøge at leve op til de store forventninger. - Vi har været barrikaderet i studiet indtil forrige fredag, hvor sidste vokal blev sunget og mixet færdig. Heldigvis har vi ikke tænkt så meget på, hvad andre tænker derude, for vi har været meget fordybet i processen, siger Jonas Struck, der ligesom sine kolleger håber, at pladen sælger 12.000-15.000 eksemplarer, så økonomien kan løbe rundt. Spørger man Pernille Rosendahl, burde der være basis for endnu en succes: - Vi har lært at stole på vores maver og indre kompas, der fra starten har fortalt os, hvad vi skulle gøre. Vi føler selv, at vi har lavet en stærk plade, som burde kunne noget. Og jeg synes sgu, at det er solidt håndværk, siger Swan Lees absolutte frontfigur og blikfang. I medierne bliver den spinkle sangerinde med det frække pandehår ofte kaldt for Danmarks nye rockdiva – en betegnelse, hun har det fint med. - Der er kommet en ny generation af stærke kvinder på den danske musikscene, og jeg er stolt af at være en af dem. Jeg sidder i hvert fald ikke og triller tommelfingre, og en af grundene til, at folk betragter mig som stærk, er nok, at jeg har valgt at blive i det her orkester. For jeg kan godt se, hvad et stort selskab kunne se i mig som solosangerinde. Men der har jeg valgt at tro på Swan Lee og at tre løfter bedre end en, siger Pernille Rosendahl, der denne lørdag optræder ved Danish Music Awards i københavnske Forum. Udenlandske ambitioner Hendes karismatiske udstråling og sensuelle stemme er nået helt ind på Christiansborg, hvor kulturminister Brian Mikkelsens for længst har erklæret sig som stor fan. Da Swan Lee og en række andre danske grupper deltog i den internationale musikmesse Midem i sydfranske Cannes i januar, lagde den konservative politiker da heller ikke skjul på, at han havde et særligt godt øje til Pernille Rosendahl. - Det er da altid godt, at der er nogen, der kan lide ens musik. Og det er rart, at der er fokus på dansk musik fra regeringens side. Vi håber selvfølgelig på, at politikerne vil leve op til de ting, som de har lovet. Hvis dansk musik skal slå igennem i udlandet, kræver det en kæmpe indsats og nogle sunde vilkår for musikerne, lyder det med et diplomatisk smil fra den 31-årige sangerinde, der "ikke rigtigt" er blevet drillet af sine kolleger i branchen for sin nye rolle som kulturministerens darling. Ved det danske musikfremstød i Cannes var Pernille Rosendahl en ombejlet kvinde efter Swan Lees minikoncert, som skulle gøre udenlandske branchefolk interesserede i københavnertrioen. Men foreløbig er det småt med konkrete tilbud, så bandet tager den med ro. - Hele den udlandsmæssige del har vi ansat en mand til at tage sig af. Han har fået en række henvendelser, men der er jo også taktik i at slå til på det rigtige tidspunkt. Hvis man skal have nogle langsigtede aftaler i hus, skal man give sig tid til at undersøge, hvor alvorligt det er, og ikke lade propperne springe efter en telefonsamtale eller en middag. Vi skal se noget vilje, for der er masser af "smarte" mennesker i branchen, som påstår, at de kan en hel masse, siger Pernille Rosendahl, der 16. april kan opleves på Studenterhuset i Aalborg.