EMNER

Tænk laver klister-mærke til værn mod gratisaviser

{ KØBENHAVN: Forbrugerrådet tager nu skeen i egen hånd og lancerer via bladet Tænk et “Ingen gratisaviser tak”-klistermærke. Initiativet kommet efter en ny undersøgelse fra Forbrugerrådet analyseenhed, FBR-Analyse, der viser, at 13 procent af danskerne ikke ønsker gratisaviserne, og at 90 procent mener, at man skal kunne sig nej tak. En stor del af danskerne får snart to gratisaviser leveret gennem brevsprækken. Men aviserne, der er adresseløse forsendelser, kan man ifølge lovgivningen ikke bare takke nej til. Rådet forventer dog, at klistermærket vil kunne stoppe for avisstrømmen, eftersom både 24Timer og Nyhedsavisen har bebudet, at de vil respekterer et nej tak. Skulle det imidlertid ikke ske, kan man gå ind på www.taenk.dk og finde en klageformular samt emailadresser på de relevante gratisaviser og myndigheder. /ritzau/