Vedr. Idrætskonsulent - åbent brev til ansættelsesudvalget og Else Schaltz

Ole Hust Forhenværende: Næstformand i SIFK Næstformand i Rundt Om Havnen Medlem af Idrætsrådet Suppl. Til Folkeoplysningsudvalget Suppl. Til Integrationsrådet I fortsættelse af Nordjyskes artikel lørdag 1/2 samt læserbrev fra Else Schaltz tirsdag 4/2, skal jeg gøre et forsøg på at afslutte skriverierne, så idrætskonsulenten kan få arbejdsro til sit nye job. Lad mig én gang for alle understrege at jeg fuldt ud accepterer ansættelsesudvalgets afgørelse, og den aftalte procedure er mig bekendt fulgt helt korrekt. Udvalgets medlemmer har hver især truffet deres beslutning ud fra resultat af ansættelsessamtalerne samt deres individuelle forudsætninger for at sidde i udvalget. For god ordens skyld vil jeg også understrege overfor Else Schaltz og alle andre, at der er tale om en Idrætskonsulent ansat af SIFK (idrætssamvirket i Frederikshavn, der repræsenterer ca. 55 idrætsforeninger) og ikke en kommunal stilling. – Finansiering af stillingen er dog skruet sådan sammen, at mange andre interessenter i forløbet også blev lovet indflydelse på ansættelsen, og det er denne konstruktion jeg finder noget mærkværdig. – Det er naturligt, at andre parter også bliver hørt, men jeg havde nok fundet det mere naturligt at et flertal i udvalget havde været repræsentanter med mere direkte tilknytning til idrætslivet og foreningerne. Else Schaltz har ret i, at en ansættelsesprocedure bør behandles fortroligt, men når SIFK's formand direkte adspurgt af Nordjyskes journalist modvilligt indrømmer, at udvælgelsen ikke faldt helt ud som han havde håbet, og det samtidig er almindelig kendt i idrætskredse og på avisen, at undertegnede hele tiden har været SIFK's spidskandidat til jobbet, så kan man vel ikke fortænke avisen i at forfølge historien. Da jeg var i kontakt med journalisten var jeg dybt, dybt skuffet over at jobbet ikke blev mit, og mine udtalelser var hudløst ærlige, men nok lidt mere kantede end de ville være nu, hvor tingene er mere på afstand. Jeg tror ikke det behøver være nogen hemmelighed, at vi var 2 kandidater i et tæt opløb. – Jeg blev slået på stregen, og det må jeg acceptere under de givne omstændigheder. Jeg smækker ikke med døren, men alle må forstå, at jeg har brug for at sunde mig ovenpå nederlaget, og indtil videre bliver de næste måneder uden foreningsarbejde og tillidsposter, idet jeg har besluttet at tage en pause fra dette arbejde, der stort set har fyldt al min fritid gennem næsten 25 år.Skulle vi ikke lade det ligge ved det og ønske god vind fremover til idrætslivet og idrætskonsulenten i Frederikshavn.