Film

Bag om Niels Arden Oplev

Foto: Claus Peuckert

Foto: Claus Peuckert

Den danske instruktør bag filmen “Mænd der hader kvinder”, Niels Arden Oplev, er født 26. marts 1962 i Himmerland. Han blev uddannet på Den Danske Filmskole i 1989 med afgangsfilmen “Kyndelmisse”. Derudover har han blandt andet instrueret “Portland” fra 1996, som foregår i Aalborgs kriminelle miljø og “Drømmen” fra 2006, som afspejler ungdomsoprøret i en lille provinsby fra tiden omkring 1960’erne og de unges kamp mod autoriteter. Han er gift med den amerikanskfødte Florence Teresa Tone og far til fire. Stieg Larsson nåede at skrive tre bøger om Blomkvist og Salander, men kun den første bliver til film. De to næste bliver hver især til to gange 90 minutters tv-serie. Noget Niels Arden Oplev ikke er helt tilfreds med. - Yellow Bird (produktionsselskabet) har kæmpet meget for, at der skulle komme tre biograffilm i stedet for én. Men SVT vil ikke være med til det. Det, mener jeg, er en fejl, der nærmer sig en skandale. Hvis denne her film bliver den succes, jeg tror, den gør, så bliver folk rigtig sure over, at der ikke er en film to og tre. Men der er ikke mere at gøre. For det er forsøgt. Og de vil ikke, sagde Niels Arden Oplev til Politiken 21. februar. Om “Mænd der hader kvinder” har han blandt andet sagt i samme artikel: - Jeg meddelte Søren Stærmose (fra Yellow Bird), at jeg kun ville lave filmen, hvis jeg fik final cut og total kunstnerisk frihed over både cast, manuskript og varighed. Kun på den måde mente jeg, det var muligt at producere en vellykket film på en bestseller af den kaliber. Og det fik han, hvilket resulterede i en stor budgetoverskridelse. - Selvfølgelig kunne man have optaget det lidt mere hurtigt og tv-agtigt. Men jeg skulle levere en stor, imponerende biograffilm på en bog, som alle har et forhold til. Det skulle være imposant. Men det var der ikke penge til. Og så lavede vi det alligevel. Og derfor skred tiden og pengene. Også langt ud over den sikkerhedsmargen, der altid er, forklarer han. En af grundende til at bøgerne har solgt så godt, er de karakterer vi følger. Mest spændende er Salander, og Niels Arden Oplev har også et bud på, hvorfor hun er så populær. - Lisbeth Salander er en karakter, der i andre universer ville have været offer. Men hun bliver aldrig et offer, uanset hvad fanden der bliver begået af uhyrligheder og overgreb imod hende. Jeg tror, det er derfor, de kvindelige læsere elsker hende. Fordi hun slår igen med uhyrlig kraft, vurderer han. Den mandlige hovedrolle er blevet strammet lidt op i filmen. - Blomkvists karakter er lidt utydelig og udflydende i bogen - måske fordi han er Stieg Larssons alter ego. Men vi fremstiller en mand, der får nogle ordentlige drag over nakken og går mere ned, end han gør i bogen. Så møder han Lisbeth Salander, og de bliver hinandens redning. Blomkvist skaber nogle sprækker i Salanders panser, der gør, at hun begynder at nærme sig noget, der en dag kan blive til et mere normalt menneske følelsesmæssigt. Og hun skubber ham gennem krisen, så han kommer tilbage som en vinder og kan skrive igen. Den udvikling, synes jeg, er lykkedes i højere grad i filmen end i bogen, fortæller han. På et enkelt punkt er Blomkvist tonet ned i forhold til bogen, hvor han er sammen med næsten alle kvinder, han møder. Men i filmen er der kun fokus på Salander. - Kærlighedshistorien mellem dem betyder enormt meget i filmen, fordi Blomkvist ikke ligger i med alle mulige andre damer. Men det gør han i tv-serien, og dermed bliver hans kærlighed til Salander også mindre, og hun fremstår af en eller anden grund lidt mere folkelig end i filmen. Og jeg ved faktisk ikke, om jeg er helt vild med det - det er lidt skizofrent, siger Niels Arden Oplev. Han har store forventninger til filmen, og har også en drøm for fremtiden. - Hvis du laver en dårlig film på en god bog, så er der stadig nogen, der går ind og ser den. Hvis du laver en god film på en god bog, så har du et formidabelt lokomotiv spændt for. Så hvis the word of mouth er godt efter filmens første weekend, så tror jeg virkelig, det bliver et tog, der er svært at stoppe, siger han og fortsætter. - Mit drømmescenario er at lave nogle større engelsksprogede film med international finansiering og så lave nogle mindre, men særlige danske film. Ligesom Alan Parker, der lavede amerikanske film i Hollywood, men kom hjem til England og lavede ’The Commitments’. Det er min drøm. Men nu må vi se, hvor langt hadet til kvinderne bærer mig.” Alle citater stammer fra en artikel i Politiken 21. februar. { Anmeldelse af “Mænd der hader kvinder” på side 6-7.