Baldret efter Festen

Thomas Vinterberg var i tvivl meget længe, før han fandt på plottet til den nye film "It's All About Love". Succesen med Festen gavnede ikke ligefrem kreativiteten, fortæller han.

Thomas Vinterberg har lovet sig selv én ting efter "Festen": nemlig at han altid skal have valgt sit næste projekt, inden han har premiere på en film. Det havde han ikke, da Henning Moritzen, Birthe Neumann, Paprika Steen og alle de andre gik over lærredet i incest-dramaet, der på den ene side overdængede den nu 33-årige filminstruktør med masser af hæder og pæne ord. Men på den anden også betød, at Thomas Vinterberg blev en kende ør. - Jeg var meget i tvivl og meget forvirret over, hvad jeg skulle gøre i meget lang tid. Jeg måtte sande, at succes ikke er en speciel kreativ størrelse. Man skal selvfølgelig ikke klage over at have for mange valg; det er et dekadent problem. Men det VAR et problem, for jeg kunne ikke finde ud af det, og til sidst endte det med, at jeg i desperation bare måtte træffe et valg. Heldigvis blev det det rigtige, smiler Thomas Vinterberg roligt. Hvad det var for et valg, han landede på, kan landets biografgængere se fra den 10. januar, når der langt om længe er premiere på Thomas Vinterbergs fest-afløser, "It's All About Love" med Joaquin Phoenix og Claire Danes i hovedrollerne. Det er en kærlighedshistorie om to kosmopolitter, der kæmper for deres kærlighed i en verden ude af balance, og handlingen foregår i New York i 2021. Med andre ord er vi langt fra Helge Klingenfeldts 60-års fødselsdag i "Festen". - Da jeg skulle til at lave "Festen" - og endda som dogmefilm, sagde folk: Det kan du ikke, det går galt - og så er filmen ovenikøbet om incest. Den er dømt til tre uger i Vester Vov Vov-biografen i København og så ikke mere. Men det gav mig et kick at bevæge mig ud på gyngende grund, og det besluttede jeg mig for, at jeg ville prøve igen denne gang. - It's All About Love er en meget mere skrøbelig og søgende film - den er meget mere risikabel, end det jeg ellers er blevet tilbudt, men det var også vigtigt for mig at lave den. Jeg er stadig forholdsvis ung, og jeg synes, at jeg har råd til på min konto at udforske og rykke grænserne rent fortællemæssigt, siger Thomas Vinterberg og gaber. Hvorefter han straks undskylder. - Det er ikke fordi, du keder mig. Med to små børn derhjemme kommer du bare tidligt op, udglatter han. Om landets filmanmeldere også vil gabe kæberne af led, vil vise sig. Men i hvert fald er forventningerne til Vinterbergs film skyskraber-høje denne gang. Ballonen brast - Det sværeste med forventninger er faktisk ens egne af slagsen. Hvad journalister skriver er ikke uvæsentligt, men det væsentlige er, at jeg selv sætter mig op til et eller andet. Lige nu prøver jeg at tage det roligt og finde et liv, som ikke nødvendigvis handler om at opretholde en succes. - Den punkterede i Cannes 2002 - de ville jo ikke vise filmen, og et eller andet sted var det faktisk en lettelse. Hele ballonen af succes, der lå omkring mig, brast, og det var held i uheld. For den udgave af It's All About Love, jeg sendte derned, var ikke færdig, og siden har jeg lavet den om, så den mere er mig, forklarer Thomas Vinterberg, der har skrevet manuskriptet sammen med Mogens Rukov, som også var med til at skrive "Festen". I de 18 måneder, de brugte på at skrive drejebogen, blev de enige om at lave deres eget helt subjektive portræt af, hvordan de mener, verden ser ud. - Det er bestemt ikke en film, der tager folk i hånden og følger dem hele vejen. Man kan sammenligne den med et impressionistisk maleri, hvor vi har sat nogle klatter på et lærred, som vi synes er vores portræt af det moderne liv. Når folk ser dét maleri, vil de nok få mange forskellige ting ud af det. Nogle vil filmen ingenting sige, andre forhåbentlig en hel masse, tror Thomas Vinterberg. Når han taler, er han 100 procent til stede. Der er ikke noget med, at øjnene flakker - allerhøjst slår hans hænder et par mærkelige kruseduller på notesblokken ved siden af. - I It's All About Love gør vi os nogle tanker og reflektioner om det moderne liv, og for mig rummer det moderne liv for eksempel en meget stor fare for ikke at være tilstede i sit eget liv. - Efter Festen følte jeg en overgang, at jeg var trådt ud af mit eget liv og i stedet var blevet en slags ambassadør for mig selv. Jeg ved ikke, om du kender fornemmelsen af at have arbejdet intensivt i halvandet år og så stoppe op og ikke kunne huske, hvad der er foregået. Det er en frygtelig følelse, og jeg kan læse i undersøgelser, at folk efterhånden konstant er i bevægelse. De arbejder et eller måske flere steder, de render til møder, kører børnene hen til en veninde - hele tiden er de på farten. - Da jeg var ude at fejre mig selv med Festen, foretog jeg mig lidt af det samme - bare i en flyvemaskine. Her mødte jeg folk, der var kosmopolitter, og det satte en masse tanker i gang, som er blevet brugt i handlingen. Vær til stede - Påstanden i filmen er, at hvis man ikke er tilstede og konstant flyder væk fra sit liv, så dør man af det. Der findes mange levende døde rundt omkring os, mener Thomas Vinterberg, der siger, at ikke har nogen mission om at opdrage folk med den nye film. - Men jeg opfordrer til, at når man er hjemme eller når man er ude, skal man være til stede i dét, man foretager sig. Det er da noget lort, når folk ikke får livet kombineret på den rigtige måde og sidder derhjemme og tænker på dét arbejde, de skal nå. Og når de så går på arbejde, savner de deres børn... Thomas Vinterberg tror, at det er angsten for at fejle, der stresser mennesker, og meget af dét, han beskriver, har han på en eller anden måde oplevet på egen krop. - Den værste tid i mit liv har været i gymnasiet. Jeg troede, at jeg ville falde ned i et hul og blive en taber, fordi jeg ikke både kunne lave film og lektier og gå med damer. Jeg kunne ikke nå det hele, og troede at det var dét, det handlede om. Det er jeg blevet bedre og bedre til at administrere med årene, men du skal passe på i filmbranchen. Den inviterer til, at man bare sætter sig op på et tog og glemmer sit liv. Når man så bliver 60 år, kan man stå af igen og tænke: Hvad var det, der skete? siger Thomas Vinterberg. Selv om It's All About Love foregår i New York, har ingen af skuespillerne faktisk været on location i byen. Scenerne fra New Yorks undergrundsbane er blevet optaget på Østerport Station i København og Østre Anlæg og Søndermarken i København har gjort det ud som Central Park med autentiske amerikanske lygtepæle, parkbænke og skraldespande. Når skuespillerne aldrig kom til New York, var det blandt andet, fordi det er meget dyrt at få lov til filmoptagelser i den store amerikanske østkyst-by. - Det er helt absurd, at intet er optaget i New York, men jeg fandt en slags tilfredsstillelse i det, for det er en slags omvendt dogme. Alt er en illusion af dét, vi ser, og vi har forsøgt at lave så mange former for snyd pr. scene, at biografgængerne ikke kan nå at se, hvad det er, vi har gjort. Det har krævet meget forberedelse, men det var skidesjovt, smiler Thomas Vinterberg. It's All About Love er hans første film med internationale skuespillere - og det har til gengæld ikke været lige sjovt hele tiden. - Selve optageforløbet, hvor jeg arbejder med skuespillerne, var det samme. Det viste sig, at de også kunne være søde, sjove eller neutotiske og umulige - nøjagtig ligesom danske skuespillere kan. Til gengæld havde jeg et kæmpe cirkus med de agenter, managers, publicister og pis og papir, som beskytter dem. De er ekstremt besværligt at have med at gøre, og jeg håber ikke, at vi også får det sådan herhjemme, siger Thomas Vinterberg. For at illustrere det fortæller han en lille anekdote om, hvordan han i flere måneder måtte vente på forretningsgangen omkring forskellige berømte skuespillere, hvorimod han kunne få et svar fra Ove Sprogøe på 10 minutter. - Jeg fik pludselig lyst til, at Ove Sprogøe skulle have rollen og greb telefonbogen. Han havde ikke hemmeligt nummer og lidt efter var der én i den anden ende, der sagde: Hej, det er Ove. Han syntes, han var blevet for gammel til at lave film, men alligevel blev jeg glad. For det var meget direkte. - Måske lyder det jantet, men der var ikke så mange mennesker, der skulle tjene penge og sætte sig i vejen for mit samarbejde. Omvendt er det måske også meget rart, at jeg ikke skal stå og skændes med Joaquin om, hvad han skal have i løn, siger Thomas Vinterberg. Allerede inden premieren på den nye film, véd han. at det næste han skal lave, er at instruere Lars von Triers film, Dear Wendy. Den skal optages til september, og til formålet skal der bygges en hel kulmineby i Avedøre. - Det er rart at være midt i noget, når der nu er premiere. Så er jeg hverken hæmmet af succes eller fiasko, siger Thomas Vinterberg, der har planer om at speede lidt op i de kommende år, så der ikke skal hver gang skal gå fire år mellem hans film. - Kim Fupz Aakeson og Mogens Rukov skriver allerede på filmen, jeg skal lave efter Dear Wendy. Jeg vil prøve at være lidt mere impulsiv fremover, siger Thomas Vinterberg, inden han er lige ved at trække ordene i sig selv igen: - Omvendt er de bedste film lavet af den langsomste filmmand, jeg kender: Stanley Kubrick. Han har lavet 10 film de seneste 40 år, og dem ville jeg da bestemt ikke have haft noget imod at være far til.