Banemanden sprang af det politiske spor

Jesper Rasmussen, tidligere direktør i Banedanmark, fylder mandag 60 år.Foto: Scanpix

Jesper Rasmussen, tidligere direktør i Banedanmark, fylder mandag 60 år.Foto: Scanpix

¤?Jesper Rasmussen, Banedanmarks tidligere direktør, fylder mandag 60 år. I september 2005 tog Jesper Rasmussen en beslutning om at træde ud af det offentlige søgelys. Et lys, han siden har undveget, og som aldrig syntes at være andet end et nødvendigt onde for den tidligere Banedanmark-direktør. Jesper Rasmussen kom til den tidligere Banestyrelse i 2003 efter en lang karriere i ingeniørvirksomheden Carl Bro. Han overtog et dansk skinnenet, som skreg på renovering, og denne situation skulle hurtigt vise sig at blive begyndelsen til enden på hans tid for bordenden. Rasmussen meddelte lige ud, at hans forgængere "groft fejlvurderede det akutte vedligehold", men påtog sig samtidig ansvaret. - Hverken trafikministeren eller departementschefen skjulte udfordringen for mig, da jeg sagde ja til jobbet, sagde han til Berlingske, få dage før han annoncerede sin afgang. På det tidspunkt var han jaget vildt for beslutningen om, at togene mellem København og Aarhus måtte sænke topfarten fra 180 til 120 kilometer i timen på grund af nedslidte spor. Beslutningen medførte massive forsinkelser, men Jesper Rasmussen insisterede på at prioritere passagerernes sikkerhed højest. Det fik Dansk Folkeparti til rette skytset mod direktøren og kræve hans afgang. Kort tid efter havde Jesper Rasmussen selv fundet udgangen. - Det blev meget personfikseret, og det mener jeg ikke, at banen har godt af. Det er heller ikke særligt morsomt, at mine unger skal høre i skolen for, hvad nogen siger i tv om mig, bemærkede han over for Politiken. Efter et par dage med afskedsinterviews og -portrætter med gennemtrawling af forkærligheden for skiferier, Langelandsfestival og medlemskabet af motorcykelklubben "Den Grå Olie" kunne Rasmussen igen forlade mediernes søgelys. Efter et år som konsulent i Trafikministeriet fik han i 2006 et chefjob i den hollandske jernbaneteknologivirksomhed Strukton. /ritzau/