Gymnasiale uddannelser

Bangsbo Å får et sundhedstjek

Spirende forskere fra gymnasiet undersøger miljøet sammen med Aalborg Universitet og tyske kolleger.

3
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Nanna Louise Nielsen og Line Næser var tidligt i åen for at hente udstyret hjem.

Bangsbo Å er et af de reneste vandløb i Danmark, kan man læse på hjemmesiden www.bangsbo.com. Men hvor ren er åen egentlig? Det har 1. r fra Frederikshavn Gymnasium sat sig for at undersøge. Sammen med parallelklassen 1. s deltager de i pilotprojektet "Young Scientists", som er et samarbejde mellem Frederikshavn Gymnasium, Aalborg Universitet og gymnasieklasser i Frederikshavns tyske venskabsby, Bremerhaven. De skal forske i miljø og energi. En morgendukkert Tirsdag morgen er 1. r troppet op ved Bangsbo Å. De første piger er allerede hoppet i et par waders, og har været en tur i åen for at hente udstyr. En uge tidligere har klassen nemlig sat iltmålere ud, og i løbet af de syv dage har de indsamlet data, som eleverne skal bruge i det videre arbejde. - Vi skal finde ud af, om åen er forurenet, men vi ved ikke så meget endnu, fortæller Nanna Louise Nielsen, der står i dryppende waders. Men der er også mange andre opgaver, der skal løses denne formiddag. Ved at hælde farvestoffer i åen, kan de blandt andet måle strømmens fart og vandets evne til at ilte. Der skal foretages grundige målinger, og for at dække så meget af åen som muligt, søsættes en gummibåd, hvorfra to af de unge forskere skal tage vandprøver. Men efter en formiddag i felten er opgaven langt fra slut. Tilbage på gymnasiet begynder nemlig det analysearbejde, der skal give svar på, om Bangsbo Å lever i bedste velgående, eller om den i virkeligheden er ved at sygne hen. Fremtidens forskere Og hvorfor så alt dette påstyr, når eleverne bare kan læse sig til viden om vandmiljøet? Tanken bag projektet er, at de unge skal få en helt ny tilgang til naturvidenskaben. Det skal ikke bare være tavleundervisning. Eleverne skal have fingrene ned i stoffet og derfor skal de også selv i felten for at indsamle alle de nødvendige data. - Vi skal udfordre de unge på deres nysgerrighed og kreativitet og på den måde åbne et vindue til naturvidenskaben, siger Hans Ulrik Vadmann, som er projektets internationale koordinator. Han mener, at hvis man vækker deres interesse på en spændende måde, kan det være, at flere af dem senere hen vil beskæftige sig med miljø og energi. Og samarbejdet med tyskerne er også en vigtig faktor. - Vi skal ikke bare tale om en global verden. Miljøspørgsmålet er jo netop globalt, og derfor får eleverne og projektet meget ud af samarbejdet med de tyske elever, siger Hans Ulrik Vadmann. Ikke rent vand i åen Fra Aalborg Universitet har eleverne besøg af Niels Iversen fra Miljøteknisk Afdeling. Han bidrager med teknisk hjælp og ekspertviden og har selv foretaget undersøgelser af Bangsbo Å, inden gymnasieelevernes projekt gik i gang. - På et skilt for enden af åen står der, at vandet kan være forurenet. Måske skal det "kan" streges over, forudsiger han. Han skal følge elevernes arbejde gennem hele projektet. Og mens 1. r undersøger vandets kvalitet i Bangsbo Å, lærer den anden forskerklasse i øjeblikket om meteorologi. De skal nemlig rustes til at arbejde med vindenergi og lagring af energi, som en del af kommunens målsætning om at blive energiby. I starten af november rejser de to klasser til Bremerhaven for at udveksle forskningsresultater, og til foråret besøger de tyske forskerspirer Frederikshavn. "Young Scientists" skal fortsætte i fremtiden for de to pilotklasser og kommende naturvidenskabelige klasser. Og med tiden skal gymnasiets øvrige elever måske også inddrages.