Erhverv

Banker imødeser granskning af udlandsgebyr med ro i sindet

Bankers forhøjelse af udlandsgebyr skal granskes af forbrugervagthund. Banker forsvarer stigning.

Priserne for at bruge eksempelvis MasterCard i udlandet blev hos flere banker øget betragteligt sidste år. Foto: Jonathan Bainbridge/Reuters

Priserne for at bruge eksempelvis MasterCard i udlandet blev hos flere banker øget betragteligt sidste år. Foto: Jonathan Bainbridge/Reuters

Udsigten til, at flere bankers forhøjelse af et gebyr for betaling med visa/dankort i udlandet nu formelt skal undersøges af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, modtages med sindsro af bankerne.

- Vi mener, at de ændringer, vi har foretaget, er i overensstemmelse med reglerne, og vi opfatter det sådan, at vi har en god dialog med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om den undersøgelse, de har iværksat, skriver Jyske Bank i en kommentar.

Den kommer, efter at konkurrencemyndigheden lørdag har meldt ud, at den finder anledning til at se på, om fem bankers såkaldte valutatillæg er urimelig højt, efter at de satte gebyret op med op mod 50 procent sidste år.

Flere medier har beskrevet, at Jyske Bank, Danske Bank, Nordea, Handelsbanken og Sydbank satte gebyret op fra 1,0 til 1,5 procent for brug af kort i Europa. Gebyret for brug i resten af verden gik fra 1,5 til 2,0 procent.

I Nordea forklarer Mads Skovlund, der er bankdirektør med ansvar for privatkunder, stigningen med øgede omkostninger for banken.

- Vi har valgt at hæve prisen på visakortet, men samtidig gøre mastercardet billigere, fordi det er det, vi anbefaler vores kunder at bruge, når de er i udlandet, blandt andet på grund af de gode forsikringer der er tilknyttet kortet.

- Så vi ser det som en samlet pakke, hvor vi prøver at lave en fair prissætning af både vores visakort og mastercard. Vi er selvfølgelig altid klar til at tage en dialog med myndighederne, hvis de ønsker det, siger han i en skriftlig kommentar.

Danske Bank fortæller i en kommentar, at det er bankens opfattelse, at "prisændringerne følger de regler, som gælder på området".

Handelsbanken noterer sig, at undersøgelsen er igangsat:

- Vi vil naturligvis bidrage, så godt vi kan med yderligere oplysninger til styrelsens nærmere undersøgelse og følge udfaldet af denne. Ellers har vi ingen yderligere kommentarer på nuværende tidspunkt, skriver kommunikationschef Anette Haaning.

Ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen betyder "urimelig højt" i denne sammenhæng, at gebyret er højere, end det ville havde været, hvis der var "virksom konkurrence".

Hvis styrelsen kommer frem til, at stigningerne var urimelige, kan den påbyde bankerne til at sætte gebyrerne ned.

/ritzau/

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Du skal skrive noget tekst

Du skal skrive noget tekst