Banker misinformerer om kreditkort

Kunderne får ofte forkert besked om deres kreditkort, viser rundringning. Rystende, mener Forbrugerrådet.

Banker misinformerer om kreditkort

Mange danske banker giver forkert information til deres kunder om, hvor lang frist de har til at opdage, at deres kreditkort er blevet misbrugt.

Det rapporterer DR-programmet Kontant, der har ringet til 20 banker for at afdække, hvor mange der giver kunderne den rigtige information omkring fristen for indsigelser.

Kun én bank svarer korrekt, at fristen er 13 måneder. Resten oplyser fejlagtigt, at fristen er mellem 60 og 75 dage.

Det får direktør i Forbrugerrådet, Rasmus Kjeldahl, op af stolen.

- Jeg må sige, at jeg er virkelig rystet over, at bankerne i den grad misinformerer. Så jeg håber, at fokus på det her område kan få bankerne til at lave deres praksis om, siger han til Kontant.

Hos pengeinstitutternes brancheorganisation Finansrådet understreger kontorchef René Thomsen, at medlemmerne skal oplyse om de rigtige tidsfrister.

- Nu vil vi udsende en orienteringsskrivelse, hvori vi gør opmærksom på, at 13 måneders reglen gælder ultimativt, siger René Thomsen til DR-programmet.

Flere af de banker, der gav forkerte svar, har efterfølgende beklaget, at de har misinformeret.

/ritzau/