Trafikulykker

Bedre køreundervisning til unge

København, mandag /ritzau/ Kørelærerne skal banke ind i hovedet på de unge, at der er grænser for hvor god en bilist man er, når man netop har fået kørekort. Og så må politikerne overveje, om der skal indføres tekniske løsninger i bilerne for at stoppe de unges farlige kørsel. Det er anbefalingerne i ny rapport fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker. De helt unge bilister er overrepræsenterede i opgørelserne over døde og kvæstede. Derfor har kommissionen valgt at fokusere snævert på ulykker, hvor det er nyudklækkede bilister, der kører galt, uden at der er andre trafikanter indblandet. I de 32 eneulykker med i alt 13 dræbte, som kommissionen har analyseret, var kun tre af chaufførerne over 22 år. Derfor er det nødvendigt, at unge førere får en langt mere realistisk opfattelse af, hvad de kan håndtere. De er ikke verdensmestre, bare fordi kørekortet er hjemme. Et øjebliks manglende koncentration kan få voldsomme følger, hvis de unge får hjulene ud i rabatten og ikke ved, hvordan de skal redde situationen. De fleste af de 13 dødsulykker, som eksperterne har set på i detaljer, skete på vej til og fra fest. Der bliver kørt for stærkt , og måske har den unge bag rattet drukket for meget eller fyldt sig med narko. Derfor er det også en klar anbefaling, at politikerne via lovgivning og kampagner prøver at dæmme op for kørsel uden sele, med for meget sprit i blodet og alt for høj hastighed. Havarikommissionen selv giver gerne bolden op til en debat om de tekniske opfindelser, der gør det umuligt at starte bilen, hvis selen ikke er spændt eller føreren har drukket. Eller det kan være udstyr, der begrænser bilens fart. Ved offentliggørelsen af den nye rapport mandag erkendte trafikminister Flemming Hansen (K) da også, at det er nye muligheder, som Folketinget må overveje, om man vil indføre. Set i forhold til, hvor meget de kører, har de unge mænd på 18-19 år otte gange så høj risiko for at køre galt, som dem på 35-44 år. - Det er tal, der må og skal gøre indtryk på os alle sammen, sagde Flemming Hansen. Han håber, at politi og lokale vejmyndigheder fremover vil arbejde tættere sammen. Det kunne eksempelvis være ved at patruljere mere målrettet mod de unges kørsel i nattelivet eller ved at gøre vejene mere sikre med afmærkning og bedre rabatter. /ritzau/

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Du skal skrive noget tekst

Du skal skrive noget tekst

Mest læste