Begæret og dets objekter

"Kinoplex"

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Martin Hall. pr.foto

Martin Halls nye roman er en intelligent analyse af menneskets voyeurisme, dens konsekvenser. Den er også en fortælling om kærlighed mellem et anonymt jeg, fortælleren, og Beatrice, der er navnesøster til Dantes store, platoniske kærlighed. Der er ikke meget platonisme over ”Kinoplex”, som er navnet på nogle fester, der er kunststykker i manipulation og åndeligt, kulturelt og moralsk forfald, hvor deltagerne filmes delvist åbenlyst og delvist skjult – med særlig fokus aftenernes højdepunkt: en slags seksuel happening, hvor vold, sex og publikumsinvolvering spiller en væsentlig del. Jegfortælleren overværer disse happenings med lige dele indignation og tiltrækning indtil en dag, da det er den pige/kvinde, han på sin egen bizarre måde elsker, der optræder fuld og på alle fire med frit udsyn til skrævet. Det er et stærkt forrået miljø, som man forstår, og nogen tid efter seancen, som fortælleren er flygtet fra, modtager han en videooptagelse af happeningen. Romanen er psykologisk interessant, fordi den gennemspiller det tomrum, der er tilbage, når alle overskridelserne er blevet iscenesat og gennemspillet. Det er ligetil at henvise til Marquis de Sade, men også forfejlet; vi skal snarere have fat i en Svidrigailov fra Dostojevskijs ”Forbrydelse og straf”. Et nihilistisk væsen, der på alle måder toner frem som en dannet, litterær gentleman, men som er det, der befinder sig nedenunder kulturens fernis, for nu at referere til Freud, som Hall selv gør. Man kan da godt kalde romanen pornografisk, men det er at overse, at sexscenerne tjener et andet formål end den blot pornografiske fascination af huller, eksploration og tilstopning. De seksuelle udskejelser serveres til tider med humor, til tider med en kvalmende råhed, og det er en måde hvorpå Hall forsøger at få det altid flygtige objekt for vores begær i tale. Bag alle udskejelserne er der nemlig ingenting. Hvor efterlader det vores fortæller? Hans kærlighed til Beatrice får ham til at rejse til Sydamerika, hvor han ved, hun befinder sig efter at have modtaget et anonymt brev med en adresse og et fotografi – et still taget fra filmklippet på kinoplex.org. Beatrice bliver fortællerens endelige greb efter sit begærsobjekt, og den der kender Dantes kærlighedshistorie, har nok regnet ud, hvad der nødvendigvis må ske. Hall har skrevet en bog om forholdet mellem jeget, begæret og dets opfyldelse i falske objekter. Udskejelserne skulle være svar på det flygtige objekt, fordi det i samme nu (gennem fiktionen) iscenesætter det psykologiske jeg i en absolut frihed. Resultatet bliver enten en Svidrigailov eller, som hos Hall, et jeg reduceret til sin fortælling. Christian Stokbro Karlsen kultur@nordjyske.dk Martin Hall ”Kinoplex” 202 sider, 300 kr. Lindhardt og Ringhof.