Forurening

Begrænset effekt?

Er færre bilkøer og mindre luftforurening positivt eller negativt?

Forleden kunne man på forsiden af en landets største aviser læse en historie, der bar overskriften "Ring har begrænset miljøeffekt". Overskrifter af den karakter har det med, ved hjælp af Ritzau og andre mediekilder, at sprede sig som ringe i vandet. Og rigtigt nok. Siden hen er man både i aviserne, i radioen, på nettet og i fjernsynet blevet bombarderet med budskabet om, at trængselsringen i København har en nærmest ikke-eksisterende miljøeffekt. Det er vigtigt og godt med gode informationsstrømninger, men det har også den bagside, at den oprindelige overskrift ofte bliver altafgørende for det budskab, der efterfølgende bliver viderebragt. Og her er det, vi bør gøre et lille stop i fortællingen. For hvad dækker det egentlig over, når noget, i dette tilfælde trængselsringen, har en "begrænset miljøeffekt"? Svaret kan man blandt andet få ved at nærstudere en pressemeddelelse, der blev udsendt på samme tid, som fortællingen om den begrænsede miljøeffekt gik sin sejrsgang på landets redaktioner. Afsenderen på den pågældende pressemeddelelse var DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, der er en del af Aarhus Universitet, og pressemeddelelsen blev da også pænt lagt op på forsiden af universitetets hjemmeside. Overskriften på pressemeddelelsen lød "Trængselsafgift skærer mindst ti procent af luftforureningen i København i 2016" og henviser til en rapport, som DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi har udarbejdet. I rapporten konkluderer man, at en trængselsring ved eksempelvis Københavns kommunegrænse vil reducere luftforureningen med 10-19 pct. i København og på Frederiksberg og de sparede sundhedseffekter vil ligge på omkring 25 mio.kr. Årligt. Det interessante i nærværende sammenhæng er, at rapportens konklusioner er identiske med de effekter, der sidenhen bliver viderebragt som værende begrænsede og som af nogle modstandere af trængselsringen bliver udlagt til at være et "dødsstød" mod indførelsen af en ring. Jeg vil ikke gøre mig til dommer over, hvorvidt en reduktion af luftforureningen med 10-19 pct. og en millionbesparelse i sundhedsudgifter er markant eller begrænset. Men én ting ligger dog helt fast og det er, at effekterne under alle omstændigheder er positive for samfundet set som et hele. Og det bekræfter ydermere, at trængselsringen udover at spare borgerne for tusindvis af spildte timer hver dag i trafikken, med et samfundsøkonomisk tab på 6 mia. kr., også har en positiv indvirkning på miljøet. Det er der også et voldsomt behov for. Eksempelvis viser en dugfrisk analyse fra OECD at der er mere partikel-forurening i København end i byer som Rom, Barcelona og Los Angeles.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Du skal skrive noget tekst

Du skal skrive noget tekst