Redningsvæsen

Bekymret for kørsel i nødspor

Regeringen vil som et forsøg give københavnske bilister lov til at køre i nødsporet. Falck er ikke begejstret

KØBENHAVN:Regeringens planer om at give bilister lov til at køre i nødsporet på udvalgte motorvejsstrækninger bekymrer Falck. - Generelt er jeg bekymret over for at åbne for kørsel i nødsporet, siger redningschef hos Falck, Jørgen Mieritz til Ritzau. Ifølge et nyt udspil fra regeringen skal bilister på en del af Helsingørmotorvejen som et forsøg have mulighed for at benytte nødsporet i myldretiden. Forsøget, der kan begynde om få år, vil være et led i en fem-årig satsning på intelligente trafikløsninger til 600 millioner kroner. Det skriver Berlingske Tidende. Hvis der sker en ulykke på motorvejen, skal informationstavler over vejen vise, at det ikke længere er tilladt at køre i nødsporet, og bilisterne skal derfor trække ind i de to øvrige vejbaner, så redningsmandskab og ambulancer kan komme frem. - Men min erfaring gennem mange år er, at trafikken hober sig utroligt hurtigt op, når der sker en ulykke. Jeg tvivler på, at nødsporet kan blive tømt effektivt. Det vil forsøget jo vise, siger redningschef Jørgen Mieritz. I dag kører ambulancer og mindre redningskøretøjer med udrykning typisk mellem anden og tredje vognbane på motorvejen, når de rykker frem til en ulykke. Men der er også brug for nødsporet til større biler som brandbiler og kranvogne, der skal fjerne beskadigede biler og gøre vejen farbar. - Min største bekymring er, om vi kan komme effektivt frem, hvis man tillader kørsel i nødsporet. Men generelt er det også et dårligt signal at sende, at det er legalt at køre i nødsporet. Jeg frygter, det kan smitte af på mange andre strækninger, hvor bilister så pludselig synes, de kan bruge nødsporet, hvis de har travlt, eller der er kø, siger Jørgen Mieritz. Rådet for Større Færdselssikkerhed vil i første omgang afvente en sikkerhedsvurdering fra Vejdirektoratet, før rådet tager stilling til forsøget med kørsel i nødsporet. Transportminister Lars Barfoed (K) ser frem til forsøget: - Helsingørmotorvejen er oplagt til forsøg med kørsel i nødspor, da der er en meget stor trafikbelastning i myldretiden, og det er mit klare mål, at man skal have en sammenhængende, intelligent styring af trafikken ind til og rundt om København. Det forudsætter, at nødsporene kan bære trafikken og hurtigt kan ryddes, når de skal bruges til den oprindelige funktion, siger han. Erfaringer fra Holland viser, at knap hver fjerde bilist vælger at køre i nødsporet. Det gav en øget kapacitet på 40 procent eller 5000 ekstra køretøjer i timen. Gennemsnitsfarten blev øget med 10 procent, og antallet af ulykker faldt. /ritzau/