Bendt - i ny og moderne indpakning

De konservative lugter fremgang og støver imaget af frem til valget

KØBENHAVN:Et nyt slogan vil hænge over hovedet på Bendt Bendtsen, når den konservative leder i morgen byder velkommen til partiets årlige landsråd. "Mod til at skabe sammenhæng". Sloganet skal signalere, at der er en grænse for, hvor meget frit valg man kan indføre uden, at det går udover sammenhængen - ikke mindst på partiets nye højprofileringsområde, miljøet. - Vi er jo ikke liberalister, slår Bendt Bendtsen fast. Desuden skal der være sammenhæng mellem de bløde og hårde værdier. - Vi er selvfølgelig hårde, når vi taler om udlændingeområdet, men samtidig vil vi rette fokus mod de bløde områder, som at miljøet skal have en kraftig fremgang, og der skal mere fokus på børnefamilier, siger Bendt Bendtsen. Han er en ganske tilfreds mand. Hans konservative parti går frem i meningsmålingerne, alle er vilde med Connie Hedegaard, og regeringen har gennemført en masse borgerlige mærkesager. Derfor får partilederens tale ikke for lidt, når han i morgen indleder det årlige møde med det konservative bagland. Udover at fokusere på globaliseringens udfordringer vil han med stolthed berette. at ventelisterne på sygehusene er faldet, det samme er skatteprocenten, fagligheden har sneget sig mere ind i skolen, og udlændingepolitikken er skærpet i regeringens tre år. Der er bare et lille men. De stolte konservative mærkesager vil i mange vælgeres bevidsthed være mindst ligeså forbundet med Venstre som med de konservative. Er det måske ikke Anders Fogh, der dundrer mod rundkredspædagogik og kræver frit sygehusvalg jævnligt? Og er der ikke en Venstre-minister i spidsen for såvel sygehuse og skat, som folkeskoler og udlændingepolitik? Den konservative leder lader sig ikke gå på af dette. Meget af det, regeringen gennemfører er et fælles projekt, og så må der bare kæmpes endnu hårdere i valgkampen for at gøre opmærksom på de specifikke konservative værdier, mener Bendt Bendtsen. Først og fremmest skal det bløde image være mere synligt. Derfor er partiets nye logo blevet et mere blidt og håndtegnet C, og partifarven er blevet mere nålegrøn. Desuden er Folkepartiet sløjfet til fordel for et mere let Konservative - et resultat af samarbejdet med reklamebureauet Kunde og Co. - Vi er blevet beskyldt for at være for støvede, forklarer Bendt Bendtsen. Indholdsmæssigt er der også nye boller på suppen - ikke mindst leveret af partiets nye darling, Connie Hedegaard. - Connie er et godt signal for de konservative, fordi hun viser vores bredde, siger Bendt Bendtsen med henvisning til, at Connie Hedegaard står for en mere midtersøgende linje i partiet, der gerne ser Dansk Folkeparti udskiftet med de radikale som fremtidens regeringsstøtter. Med et nyt image og en resultattavle, som de konsertive er stolte af, skulle vælgerne gerne komme tilbage til det engang så store parti. - Jeg vil være tilfreds med fremgang, lyder Bendt Bendtsens korte konklusion.