Benzinen er faktisk billig

I forhold til lønningerne er prisen på benzin reelt faldet. Benzin er alt for billig, mener miljøorganisationen NOAH

KØBENHAVN:10 kroner for en liter benzin! Rekordhøje priser! Optrækkeri! Få ting kan som benzinpriser og bilafgifter få fråden frem i en stor del af danskerne. I øjeblikket nærmer benzinpriserne sig historiske 10 kroner pr. liter, men faktisk er prisen på brændstof faldet meget i Danmark de seneste mange år. Mens en gennemsnitsarbejder i 1970 skulle arbejde fire minutter for at få råd til en liter benzin, skulle der i 2004 kun lægges lidt over to minutter for at få råd til motorsaften. Og selv om benzinpriserne nærmer sig de 10 kroner, så er prisen ikke rekordhøj set i forhold til købekraften. Ifølge Oliebranchens Fællesrepræsentation svarede priserne i begyndelsen af 1980erne til en literpris på 12 kroner i nutidspenge. Sammenligner man prisudviklingen på benzin med den kollektive trafik er bilisterne meget forkælede. Tal fra Dansk Transportforskning viser, at mens benzinpriserne i forhold til den generelle købekraft siden 1980 er faldet med cirka 15 procent, så er en tur med toget steget med 38 procent, mens en bustur er røget op med 86 procent. I 2004 forsvandt et tilskud til den kollektive trafik på 300 millioner kroner, og det har fået priserne til at stige drastisk. Op med prisen I miljøorganisationen NOAH, synes Ivan Lund Pedersen, der er talsmand for organisationens trafikafdeling, at benzinpriserne er alt for lave. - Hvis benzinprisen skulle være steget med lige så meget som et trezonersklippekort i hovedstadsområdet, så skulle en liter benzin koste 23,80 pr. liter, siger Ivan Lund Pedersen. Han mener, at den kollektive trafik og de svageste dermed er blevet hårdt ramt som følge af regeringens trafikpolitik. Ivan Lund Pedesen så gerne endnu højere afgifter på både benzin og biler. - Afgiften burde stige med en krone om året, så folk lærte at tænke sig om, købe nogle mindre biler, køre mindre i dem og køre langsommere, siger Ivan Lund Pedersen. Han giver ikke meget for, at der er kommet flere biler på markedet, der kører længere på literen. - Muligvis trækker de mindre biler litergennemsnittet op, men der er også sket en stigning i salget af de meget store energislugende biler. Det kunne højere afgifter måske få sat en stopper for, siger Ivan Lund Pedersen. - Bredt set skulle det gerne nedsætte antallet af dræbte og luftforureningen. Det giver også mere motion at cykle, siger Ivan Lund Pedersen.