Motorsport

Benzinen ind med sutteflasken

Morten Karl håbede at kunne leve af at køre rally - i weekenden blev han dansk mester

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Manden og Mitsubishien - den potente rallybil har kostet i omegnen af en million kroner som den står med ændret sikkerhedsudstyr, tuning, og så videre. Foto: Daniel Mikkelsen

SVENSTRUP:Han fik på det nærmeste benzinen ind med sutteflasken. Morten Karls forældre kørte nemlig i en årrække rally med faderen i førersædet og moderen som andenkører. Og Morten Karl har da også kørt rally siden han var 20 år gammel - hele tiden med drømmen om at kunne leve af sin sport - og i øvrigt helt frem til 2003 med faderen som andenkører. Men det har været svært at nå drømmen om at leve af sin sport i et lille motorsportsland som Danmark. Alligevel er han nået langt i rallysporten i Danmark - så langt, at han i lørdags vandt det danske mesterskab i rally i generalklassementet - det vil sige for alle deltagende biler. - Jeg var tit med ude, når far og mor kørte løb. Så blev jeg læsset af og stod og fulgte med i løbene fra sidelinjen, og det var det vildt spændende. Men jeg startede faktisk med at køre motocross. Det gjorde jeg, fra jeg var 10 til jeg var 20 år. Da rally var både min fars og min mors passion, spurgte min far mig på et tidspunkt, om ikke jeg skulle prøve at køre med fire hjul under, og siden da har det været rally for mig, fortæller Morten Karl. Sejr i Finland I 1994 kørte han sit første rally i en DM-serie. Det blev ikke til samtlige løb i DM-serien, men talentet var der, og i tre år - 1997, 98 og 99 - var han med i et projekt under Team Danmark sammen med fire andre kørere. En blev udvalgt til at blive satset på. - Og det blev ikke mig. Men Team Danmark fortsatte dog med at støtte mig, så jeg kunne satse på at køre i en lille og billig bil og køre så mange løb som muligt. Det førte til, at jeg vandt en klasse sejr i VM afdelingen i Finland, hvor der ulig i Danmark også blev kørt på grus. Det overraskede alle - ikke mindst mig selv - men det gav samtidig en masse selvtillid og blod på tanden, fortæller Morten Karl. Siden har han vundet DM i både gruppe H - biler, der har været udgået af produktion i mindst fem år, gruppe N - rallyens 1. division, standardbiler med små modifikationer på undervogn og motorstyring, og i år altså i en gruppe N bil det generelle mesterskab - selv over gruppe A biler, rallysportens superliga med toptunede biler, hvor - næsten - alt er tilladt. Morten Karl indrømmer blankt, at drømmen om at leve af at køre rally er opgivet. - Jeg havde jo håbet at komme til at køre en hel EM-serie ude i Europa. Det er større løb med større udfordringer. Men faktisk skal man være en bedre forretningsmand end rallykører for at kunne leve af det. En rallybil køre lige så meget på penge som på benzin. Det bedste, man kan opnå her og nu i Danmark, er at have udgifterne til kørsel og drift betalt. Man må selv investere i grejet, der skal til, konstaterer han. En tur med Mike Tyson Med grejet snakker vi en bil - hvis det er i A-klassen - til op mod 2.5 million kroner samt et transportabelt værksted i form af en servicevogn med alt i værktøj. Hertil kommer hjælp fra tre frivillige under løbene, der tager med ulønnet, bare fordi det er sjovt. Og hvorfor gør man så det? Ja svaret kommer prompte fra den danske mester: - Fordi man er vild med det, lyder det bare - også selv om det kan være en til tider farlig sport. I 2004, hvor han netop havde indgået aftale med Mitsubishi om at købe en bil hos dem mod at bilfabrikken betalte alle driftsudgifter, gik det således galt for Morten Karl. Med stor fart forulykkede han under en specialprøve. Bilen tog en rulletur hen over en mark, men heldigvis kunne både han og andenkøreren stå ud af bilen - rimeligt uskadte. - Jeg lignede godt nok en bokser, der havde gået nogle omgange med Mike Tyson i nogle dage efter ulykken. Og det gør da, at man lige tænker sig om en ekstra gang. Man mister måske lige gnisten, men med et nyt tændrør, så kører man igen - ligesom en bil, griner Morten Karl, der har fuld opbakning til sin sport, ikke bare fra forældrene, men også fra kæresten Anne-Louise. Må ikke være bange Og det er heller ikke, fordi han ikke har vægtet sikkerheden højt hele vejen gennem karrieren, men ulykken understregede blot, at sikkerheden skal være helt i top. - Det kan gå grueligt galt, og der er ikke mange tusindedele af et sekund fra succes til fiasko, så hver gang vi har kørt et løb, så kommer bilen på værksted og bliver skilt ad i atomer for at blive gjort ren, få tjekket bremser, pillet gearkassen fra hinanden, skilt undervognen ad og i det hele taget blive efterset for mulige skader, der kan blive livsfarlige. Man skal selvfølgelig ikke være bange for at køre. Men man skal vide, hvad man har med at gøre, og det gør jeg, når jeg har haft alt skilt ad og efterset, siger perfektionisten Morten Karl, der også pudser bilen op hver gang. - Jeg kan jo også godt lide, det ser godt ud og skinner lidt, griner han. Det koster en masse tid - nok omtrent en uges arbejde pr. løb. Når man dertil lægger, at man skal holde sig i rigtig god fysisk form for at kunne koncentrere sig om op til 12 specialprøver svarende til op mod 150 kilometer i fuld fart gennem skarpe sving, chikaner og andre udfordringer, samt prøvekøring af ruterne dagen før et løb, ja så betyder det, at tidsforbruget for et løb nemt løber op i tid svarende til et par ugers arbejde. Og det hele kan endda være slut på splitsekunder. Når man selv skal finansiere en dyr sport som rally kan havari eller en ulykke stoppe det hele. - Vi har været forskånet for uheld og mekaniske defekter i stor stil i år. Det betyder, at vi har kunnet holde vort driftsbudget nede, så vi - med sponsorstøtten på omkring 120.000 kroner - har klaret os. Pengene rækker endnu - Men eksploderer motoren eller lignende, så ville vi være færdige for et stykke tid, konstaterer Morten Karl tørt. Han har dog på ingen måde tænkt sig at stoppe med at køre rally. - Hvis man stopper, så bliver man hurtigt glemt, og jeg har jo mit private virke i branchen også. Jeg laver selv biler og leverer desuden specialudstyr til biler i motorsporten. Så længe pengene rækker, og lysten til at køre rally er der, så bliver jeg da ved. Men jo ældre man bliver, jo mere kunne det da også trække at prøve den rallyserie, der køres i historiske biler fra før 1980 - engang når man når op i 50¿rne, lyder det med et grin fra den danske mester.