Beredskab afværgede katastrofe: Vi var forberedt

Allerede længe før SK1209 nødlandede i Aalborg Lufthavn, var adskillige ambulancer og brandslukningskøretøjer med fuld udrykning ankommet til Aalborg Lufthavn, klar til at afværge den truende katastrofe.Se billeder fra ulykken her

Ida Thorsen
Sas fly nødlandet i Aalborg Foto: Lars Pauli
Flyulykker 10. september 2007 00:47

Flyet afgik fra København klokken 14.15 og skulle efter planen lande i Aalborg klokken 15 - men undervejs sendte besætningen besked til kontroltårnet om problemer med landingsstellet. Næsehjulet ville ikke falde ned, som det skulle. - Vi fik anmeldelsen fra flytårnet om et forventet flyhavari og dermed udsigt til en nødlanding, og det satte alle vore standardprocedurer i gang, siger politikommissær Peter Redder, Aalborg Politi. Alt det nødvendige brandslukningsudstyr var på plads, og det betød, at et massivt opbud af redningsmandskab kunne omringe det havarerede fly, næsten før landingsstellet brød sammen, og flyet skred de sidste meter hen ad landingsbanen og ud på græsset, hvor det brød i brand. - Vi var over ilden med det samme, konstaterer beredskabsinspektør Peter Reinau, fra Beredskabscenter Aalborg. - Der var kraftig ild, både i motoren og højre vinge og tyk sort røg, så der er ingen tvivl om, at det var et fly i største nødsituation, konstaterer Reinau. - Det var millimeter fra den helt store katastrofe, lyder hans vurdering. Et massivt opbud af slukningsmandskab fik hurtigt nedkæmpet ilden, bl.a. med udlægning af skum. I hver ende af landingsbanen holdt Flyvestation Aalborgs militært bemandede ”Crash tender”-køretøjer klar. De 32-ton tunge brandslukningsbiler rummer hver 1.000 liter skum og 8.000 liter vand, og de kørte med det samme frem mod flyet. Dækket af skum - De gik øjeblikkelig i gang med at sprøjte en blanding af vand og skum på den brændende vinge og ikke mindst motoren, for at forhindre yderligere antænding af brændstoffet. Kort tid efter at flyet stod stille, blev nødudgangene åbnet og de rystede passagerer, mange af dem grædende, blev hurtigt ført bort fra flyet, af ventende læger og andre fra beredskabet. Enkelte af passagererne havde fået mindre skader, under den voldsomme landing, hvor flyet krængede over på højre vinge, men hverken passagerer eller besætningsmedlemmer kom alvorligt til skade. Der er ros til samtlige involverede i dramaet i Aalborg Lufthavn. - Jeg har oplevet stor professionalisme fra alle involverede, også SAS, flypersonalet og lufthavnens slukningsmandskab, siger en tilfreds politikommissær Peter Redder, der koordinerede indsatsen, sammen med beredskabsinspektør Peter Reinau. - Alle ydede den indsats de skulle, og vi havde god tid til at forberede os mentalt på det der skulle ske, fordi flyet lå og kredsede i luften over os en tid, inden det landede, siger Peter Redder. Utallige gange har Peter Reinau og Peter Redder stået ved siden af hinanden og afventet fly, der havde varslet problemer med landingshjulene. De allerfleste gange er hjulene kommet ud og der har ikke været brug for det massive katastrofeberedskab. - Det er som historien om Peter der råber ”Ulven kommer, ulven kommer”, uden at der er fare på færde - men denne gang var det dyb alvor og det viser hvor vigtigt det er, at vi rykker ud, hver eneste gang, der kommer en sådan melding, konstaterer Peter Redder. Selvom både politi og beredskabsfolk har prøvet lidt af hvert, så er det sjældent at de selv er øjenvidner til en så truende katastrofe. - Det var helt uvirkeligt at stå og afvente flyet, se det lande, skride ud og bryde i brand, siger beredskabsinspektør Peter Reinau. - Det var så tæt på, men vi var heldige og godt forberedte. Også politikommissær Peter Redder er godt tilfreds med indsatsen. - Det er tilfredsstillende at det tætte samarbejde vi har på skadestederne også har båret frugt i denne alvorlige katastrofesituation, uden tab af menneskeliv, konstaterer Peter Redder.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...