Besynderligt sagsanlæg

BILFABRIKKER Juridisk set er USA et af verdens mest besynderlige lande. For her er det jo fra tid til anden lykkedes rygere at redde sig ganske anselige millionstatninger fra tobakfirmaer, fordi deres produkter, først og fremmest cigaretter, har ødelagt de pågældende rygeres helbred og i det hele taget spoleret deres livskvalitet.

Sundhed 23. september 2006 20:45

Selv om rygerne umuligt kan have været uvidende om, at rygning ikke er specielt sundhedsfremmende. På samme måde har mindst én kunde hos McDonald’s på et tidspunkt reddet sig en millionerstatning efter at have brændt sig på et krus kaffe. Fastfood-firmaets brøde har angiveligt bestået i ikke meget omhyggeligt at advare kunderne om, at kaffen kunne risikere at være varm. I dag står der ”Caution! Content is hot” (pas på, indholdet er varmt) på kaffekrusene for at hindre yderligere sagsanlæg. Det handler om produktansvar, altså at firmaerne kan drages til ansvar for, hvad deres produkter kan bruges til og ende med at gøre af skade. Ud af samme sært bagvendte logik - fordi den behændigt ser bortset fra det personlige ansvar - har den amerikanske stat Californien valgt at gribe til en højst usædvanlig metode, nemlig at lægge sag an mod seks amerikanske og japanske bilselskaber: Chrysler, General Motors, Ford, Nissan, Honda og Toyota. Det sker ud fra en idé om, at de medvirker til den globale opvarmning, som er skyld i en betydelig skade på statens miljø, økonomi, landbrug og almene sundhed - en påvirkning, som hvert koster millioner af dollar. Set i det store miljøperspektiv er der bestemt ikke nogen nyhed - men hvor er logikken i på landsplan, altså i USA overordnet, at give bilindustrien nærmest frit spil i årtier, for eksempel også til at lade være med at videreudvikle selve princippet med forbrændingsmotoren i et forsøg på at komme væk fra at være afhængig af fossile brændstoffer, for så pludselig lokalt i Californien at slå til mod udvalgte firmaer? Bag det hele ligger en i øvrigt aldeles udmærket målsætning i Californien om at reducere udledningen af drivhusgasser med 25 prodent inden 2020. Men det er mere måden, hvorpå bremsen pludselig bliver hugget i over for bilfabrikanterne, der godt kan virke en anelse ulogisk på kanten til det hykleriske, fordi producenterne naturligvis har ageret ud fra de givne - ukritiske - forhold.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...