EMNER

Betalingsvej giver ikke aflastning

LIMFJORDSFORBINDELSE:Den borgerlige regering har fremlagt sin nye trafikinvesteringsplan for de næste 10 år. Planen koncentrerer sig mest om nye veje på Sjælland, og da interesserede journalister spørger ind til den tredje limfjordsforbindelse er svaret, at det har man ikke penge til. Men man er da velkommen til at søge en pulje på en milliard, der er afsat til projekter med betalingsveje, hvor amter og kommuner skal alliere sig med en privat investor for at bygge veje, som skal finansieres ved brugerbetaling. Både trafikminister Flemming Hansen og finansminister Thor Pedersen syntes , at den tredje limfjordsforbindelse egner sig godt til sådan et projekt. Jeg har meget svært ved at følge de to ministre. For det første ville det i så fald være helt omsonst at lave et ekstra parallelrør ved Limfjordstunnellen, da folk i så fald bare vil vælge det rør, hvor der ikke er betaling. Hvis man laver Lindholmslinien eller Egholmslinien som en betalingsvej, vil disse veje slet ikke få den aflastende effekt af Limfjordsbroen og Limfjordstunnellen som tilhængerne af disse løsninger mener at de vil få. Folk vil vælge Limfjordsbroen og Limfjordstunnellen, da de begge er gratisveje. Man ville med andre ord presse trafikken ind i bykernen og ud i Limfjordstunnellen. Jeg tror ikke, at betalingsveje er egnede, når der er så mange gratis alternativer som i Aalborg, og når den afstand, der skal køres, tilmed er så kort. Jeg tror i bund og grund heller ikke, at Thor Pedersen eller Flemming Hansen selv mener, at der er meget ræson i at etablere den tredje Limfjordsforbindelse som betalingsvej. De har bare brug for en undskyldning for, at staten ikke skal betale. Det mener jeg ikke, at de skal have lov til at slippe af sted med. Lad os derfor lade være med at koncentrere os om urealistiske ideer om en Lindholmslinie til 3 mia. eller en Egholmslinie til 2,5 mia. Lad os samles om at presse staten til at sikre kapaciteten i Limfjordstunnelen med et ekstra parallelrør. Den løser de trafikale problemer, det er langt den billigste løsning, og den er statens vej og dermed statens opgave.