Bevar livsnerve
Mange ø-færger har i det seneste år oplevet store økonomiske udfordringer, der har sit udspring i voldsomme olieprisstigninger.
38 pct. er prisen på marinediesel steget mellem 1. januar 2011 og 15. september 2011. Prisen på marinediesel er en faktor, som ø-færgerne ikke kan påvirke, men som påvirker ø-færgernes budgetter og muligheder voldsomt. Derfor spurgte jeg onsdag den 11. januar 2012 økonomi- og indenrigsministeren, hvordan hun forholder sig til de økonomiske vanskeligheder mange ø-færger vil opleve, efter de markante prisstigninger på marinediesel, der ikke kompenseres for gennem det generelle ø-tilskud. Ministeren fremhævede, at der da kompenseres for stigningen i marinediesel i det generelle ø-tilskud. Det justeres i forhold til det generelle pris- og lønudviklingsindeks, hvori olieprisen indgår med en vægtet andel. Det generelle pris- og lønudviklingsindeks vil i perioden 2011-2012 stige med 1,4 pct. Man kan vist roligt sige, at en stigning på 1,4 pct. er fuldstændig utilstrækkeligt i forhold til en olieprisstigning på 38 pct. De danske småøer og ø-samfund har en særlig kulturel betydning. Men de har også særlige udfordringer. Derfor mener jeg, at vi har et nationalt medansvar for, at bidrage til at skabe rammerne for, at vores danske småøer kan eksistere og udvikles som bæredygtige helårssamfund. Det indebærer blandt andet en stabil og tilstrækkelig færgedrift til og fra øerne. Færgedriften er småøernes livsnerve. Den nerve, der holder liv i ø-samfundene og gang i erhvervslivet. Den må ikke lukkes af store olieprisstigninger.
Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.
Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.