Bilindustri

Bilår med overraskelser

Elbilerne kom for alvor på gaderne, men satte ikke dagsordenen i 2011, som ellers bød på masser af dramatik

5
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Nye teknologier slog igennem ved kåringen af Årets Bil i Danmark 2012, hvor hybridbilen Opel Ampera vandt titlen. Blandt andet med henvisning til, at den dog noget dyre model, viser vejen.

Nok boblede champagnen i takt med en massiv strøm af nyheder i det forgangne år på de toneangivende internationale biludstillinger i Geneve og Frankfurt. Men uden for i den virkelige verden på de kriseramte europæiske bilmarkeder gik bilsalget mange steder i slæbegear. Bortset lige fra store Tyskland og lille Danmark, hvor salget lokalt tordnede frem måned for måned og først tabte pusten i november, da den græske gældskrise og udmeldinger om mulige nye danske bilafgifter fik køberne til at gå i stå. En nærmere granskning af det danske bilsalg viser dog, at det er mikrobilerne, som fortsat trækker læsset. Vi er for alvor blevet et Aygo-land! Sådan har det forgange år set med bilbriller budt på masser af modsætninger, både i ind- og udland. Tag bare kåringen af Årets Bil 2012 i Danmark, hvor en hybridbil, nemlig Opel Ampera, for første gang kunne smykke sig med titlen, og dermed skrev ny teknologihistorie herhjemme. De højt besungne elbiler måtte til gengæld stå i skammekrogen, selv om 2011 var udråbt som et af de store gennembrudsår. Ikke helt elektrisk Godt nok kom trillingerne Mitsubishi Imiev, Peugeot Ion og Citroen C-Zero endelig på gaden. Men høje priser på salg eller leasing, kort rækkevidde og dårlige køreegenskaber har foreløbig gjort dem til en parentes herhjemme med lave salgstal. Den mere helstøbte Nissan Leaf, som dog har de samme rækkeviddeproblemer, er først kommet til salg sidst på året - og foreløbig kun hos en enkelt forhandler. Mens Renault har hentet hæder med en kåring af den elektriske Kangoo Z.E. som Årets Varebil i Danmark 2012 og i Europa. Nu venter vi så på, om samme mærkes Fluence, der i stor udstrækning markedsføres af organisationen Better Place kommer officielt i handlen til næste år, efter massiv medieomtale og mulighed for prøvekørsler i et nyt oplevelsescenter i år. Til gengæld ser en kombination af kampagnepriser og et gode familiebiler som Scenic og Grand Scenic ud til at give bonus for det franske mærke, der efter årets 10 første måneder med tæt på 7000 solgte biler og en fremgang på 60 pct. ligger godt. I den anden ende må både Fiat og Mazda notere nedgange på henholdsvis 18 og 8 pct. I den franske afdeling fortsatte Citroën i år med livsstils-serien DS, hvor vi fik DS4 på vejene herhjemme og kørte den større DS5, som kommer til næste år. Cadeau til Citroën for at løfte overliggeren for design og kvalitetsfornemmelse. Vi savner bare teknologiske nyskabelser, mere praktisk anvendelighed og den oplevelse af en komplet "pakke", som den kække, mindre DS3 byder på. Koreansk landgang Nyskabelser fandt vi også hos koreanerne, hvor Chevrolet samt søsterselskaberne Kia og Hyundai sprøjtede nyheder ud på stribe. Kia brød for alvor gennem lydmuren i 100.000 kroners klassen med den helstøbte mikrobil af en Picanto, som fortsat giver kø hos forhandlerne, der minder om et bagerudsalg søndag morgen. Hyundais i40, som er mærkets nye bud i business-klassen, er ikke alene køn, men også på mange måder en komplet rejsevogn. Det er tilsyneladende bare ikke nok, når anerne er koreanske og priserne, inklusive de for erhvervsleasing afgørende beskatningsmæssige værdier, ligger på linje med stærke konkurrenter som Ford Mondeo. Erhvervslivets farende folk har i hvert fald været afventende, og importøren sænkede da også sidst på året de beskatningsmæssige værdier for at puste gang i salget. Lige så skuffende har debuten været for en af årets mest hypede nyheder, nemlig VW Jetta, som allerede ved introduktionen hurtigt faldt igennem på grund af sjusket kvalitet og finish fra VW's mexicanske fabrik, ringe muligheder for ekstraudstyr og kannibalisme fra Golf og Passat i egne rækker. Modeller, som importøren ved hjælp af lavere priser har fået salget løftet på. Så meget, at VW, der i fjor var røget et pænt stykke ned ad listen over de mest solgte bilmærker, kan slutte 2011 med at være det mest solgte herhjemme. Men ikke til gavn for Jetta-salget, som udgjorde beskedne 300 biler i årets første 10 måneder, og det skal sammenholdes med 10 gange så mange af både Golf og Passat. Næste år ser vi den hypede mikrobil, VW Up, som blev præsenteret i år. En model, som får følgeskab af Skoda Citigo og Seat Mii og som nok skal skabe rav i andedammen, hvor den bedagede Toyota Aygo sammen med trillinge-brødrene Peugeot 107 og Citroën C1 sammenlagt sidder endog meget solidt på bilsalgstronen. Men til næste år også bliver udfordret af den nye Fiat Panda. Internationale skvulp På den store internationale scene har der også været turbulens. Forårets store japanske jordskælv har giver lange efterdønninger hos især de japanske mærker. Men også europæiske bilproducenter, som i stor udstrækning bruger japanske underleverandører, har mærker resultatet af naturkræfternes rasen. Uro har der også været hos Saab, hvor den uendelige føljeton, med skiftende kinesiske ejere og nye økonomiske redningsplaner ikke ser ud til at ville tage nogen ende. Trods krisesnak går det dog rigtig godt for nogle af de allerdyreste mærker. Det gælder Rolls-Royce, som udvider fabrikken i engelske Goodwood, og hvor vi har kørt modellerne Ghost og Phantom. Noble oplevelser er der også hos konkurrenten Bentley, og på en reportagetur til Berlin i sensommeren, kunne redaktionen også teste den store Mulsanne på de tyske autobahns. Set i det store bakspejl bød 2011 også på en række klassiske gentagelser. For eksempel dækbranchens veltilrettelagte efterårskampagne, hvor store set alle medier bugnede af meldinger, som betonede vigtigheden af at skifte til vinterdæk. Det virkede som et noget krampagtigt forsøg på at spille politimand over for de danske bilister og et tydeligt tegn på, at dækbranchen er meget skuffede over, at det aldrig blev til noget med et lovkrav om vinterdæk på bilerne.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Du skal skrive noget tekst

Du skal skrive noget tekst