Bilen mere pålidelig

Toyota har været de seneste 25 års mest driftssikre bil

Hvis man hører til dem, som står og bander over, at bilen ikke vil starte eller hele tiden skal på værksted, så er her en god nyhed. I gamle dage var det meget værre. Selv om fortidens ulyksageligheder måske er en ringe trøst, er den moderne bil mere pålidelig end gennemsnitsbilen var for 25 år siden. Bilfabrikkerne har nemlig fået bedre styr på de mekaniske fejl, som ikke optræder så tit som tidligere. Traditionelle fejl som knækkede drivremme er blevet en sjældenhed. Til gengæld må teknikere ofte hjælpe med afbrændte sikringer, dovne batterier og defekte generatorer. Det er nogle af konklusionerne i en gennemgang af tyske ADACs vejhjælp-statistik siden 1978. Gennem årene tegner der sig et klart billede af, at japanske biler er de mest driftssikre. Gennem de 25 år har Toyota været suverænt bedst og har scoret 31 førstepladser på listen over modeller med færrest nedbrud i de forskellige kategorier. På andenpladsen kommer ganske vist en tysker - Mercedes - med 25, men opgørelsen viser, at også de øvrige japanere som Mazda, Nissan, Honda og Suzuki ofte har været med til at dominere de bedste placeringer. Til gengæld bør ejere af Fiat, Renault og Citroën være lykkelige for, at vejhjælpen overhovedet er tilgængelig. De tegner sig nemlig for flest sidstepladser i de årlige kvalitetsundersøgelser. Den årlige ADAC-statistik er frygtet læsning hos bilfabrikkerne. Den nyeste undersøgelse fra 2002 placerer Skoda Felicia, Renault Megane, Laguna, Volvo S70 og Renault Espace i bunden. Og for Opel må den offentliggørelsen været forbundet med næsten ADAC-fobi. Den store Omega topmodel har været agterlanterne hele 12 år.