Biler i fokus i alle undervisningstimer

2. klassetrin på Sortebakkeskolen har i tre uger haft emnet som tema

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Klasselærer Annelise Porse har flere gange været involveret i tværfaglige emneuger, som hun er meget begejstret for fagligt.

NØRAGER:I eftermiddag vil samtlige 38 elever i de to 2. klasser på Sortebakkeskolen stolte komme hjem til deres forældre og vise dem en farvestrålende bil i træ med fire hjul, som de selv har fremstillet i skolens natur- og tekniklokale som en del af undervisningen. - Vi har nemlig de sidste tre uger haft biler som et fælles tværfagligt tema for undervisningen i de to klasser. Her har eleverne på alle mulige måde beskæftiget sig med emnet, blandt andet med besøg ude på et rigtigt autoværksted, forklarer Annelise Porse, klasselærer for 2. B. Værkstedsbesøgene skete klassevis i Binderup samt hos TL. Auto i Nørager få hundrede meter fra skolen. Og det var et indslag i undervisningen, der var populært blandt både pigerne og drengene i de to klasser. - Det var rigtig sjovt at besøge værkstedet her i Nørager, men jeg har set et andet i Hobo i fjor, da vi hjemme skulle have en helt ny bil, en Chevrolet, fortæller Morten van der Hude begejstret, stadig med værkstedsbesøget i sidste uge i lysende erindring. Del af undervisningen Biler som fælles tværfagligt emne for de to 2. klasser har berørt samtlige undervisningsdage og timer i de tre uger. - To af de fem undervisningsdage hver uge har vi brugt til værkstedsundervisning med eleverne opdelt i fire grupper. Blandt andet er disse dage brugt til fremstilling af elevernes egne farvelagte biler i træ, kortspil om biler, byggeri af minibyer for at illustrere færdselsregler, påpeger, påpeger Annelise Porse. Danskundervisningen er i de tre uger ifølge klasselærerne klaret ved at eleverne fra en fælles bogkasse har kunnet vælge både fag- og skønlitterære bøger om netop biler. - Og ved matematik har eleverne været ude at skrive nummerplader op på biler som i de gode gamle dage for på den måde at få en fornemmelse for at afkode tal, oplyser Annelise Porse. Synergieffekt ved Det er klasselærerne på de enkelte klassetrin, der tager beslutning om eventuelle tværfaglige emneuger på Sortebakkeskolen. - Det er ikke første gang vi arrangere det, også fordi det med 2. A placeret lige over for os i 2. B på den modsatte side af gangen er utroligt let at kombinere vores undervisning på kryds og tværs rent fysisk. Men ud over det synes jeg det giver et stort udbytte i undervisningen generelt at samarbejde om de idéer, vi har som klasselærere eller kan udvikle i fællesskab, erklærer Annelise Porse. Det tværfaglige projekt på 2. klassetrin stopper i dag, fordi samtlige elever på Sortebakkeskolen traditionen tro skal ud at motionere på den ene eller anden måde den sidste skoledag op til efterårsferien. Blandt andet skal de ældste klasser i overbygningen på natløb med start i aften, mens andre klasser i morgen skal motionere uden for skolens område, nemlig omkring Store Øksø i Skørping Kommune.