EMNER

Bilister som forsøgskaniner

Hjørrings vejbump og chikaner skal være flottere og mere praktiske

HJØRRING: En køretur igennem Hjørrings gader byder på et eldorado af "trafikdæmpende foranstaltninger" eller på dansk: Bump og chikaner. Og det har været fuldt bevidst gjort, fortæller kommunens forsyningschef, Jon Lemming. - Når vi har lavet de her chikaner, indsnævringer eller bump, så har der været forskellige lokale forhold i området, der har været årsag til noget af udformingen. Der har også været beboere, der har været inddraget, og så har vi ved kommunen nok ikke haft den holdning at gøre det ens, så derfor er de det blevet meget individuelt indrettet. - Har bilisterne i Hjørring været forsøgskaniner i et større puslespil? - Det har ikke været vores udgangspunkt, at bilisterne skulle være forsøgskaniner, men man kan jo spørge om det er det, der er blevet resultatet, men det har ikke været vores hensigt, fortæller Jon Lemming. Bybusserne ved bedre end nogen, hvordan de forskellige bump, chikaner og indsnævringer påvirker kørslen, transportmidlet og ikke mindst kroppen. For hvis der er en ting, buschaufførerne ikke bryder sig om, så er det vejbump. - Jamen, der er ingen tvivl om, at vejbump er vi meget lidt glade for. De bør faktisk ikke være der. Vejbumpene går udover materiellet, atlså busserne, og så har vi chauffører, der har været sygemeldte på grund af dårlig ryg. Og det har de fået af de skarpe vejbump. Derfor går vi ind for chikaner, der er meget bedre, hvis man skal lave trafikdæmpende foranstaltninger, fortæller Niels Mortensen, driftschef i Wulff Busser, der udover at køre bybusserne også har ruterne 71, 73, 78, 221, 222 og 224. Alex Hermansen er ingeniør og sidder i kommunens drifts- og projekteringsteam. Han har været med til at konstruere de fleste af de trafikdæmpende foranstaltninger, som der er blevet lavet i de senere år. - Vi er godt klar over, at vores vejbump giver chaufførerne dårlige rygge, da de får en langt større G-påvirkning igennem kroppen, når de sidder foran for-akslen i modsætning til almindelige bilister, der sidder mellem de to aksler. Derfor har vi heller ikke bygget dem i Hjørring Kommune siden 1998, fortæller Alex Hermansen. Til gengæld har man lavet en masse indsnævringer, heller, chikaner og hvad kreativiten ellers har udmøntet sig i, når der skulle bygges en trafikdæmpende foranstaltning (se andetsted på siden, red.). Men spørgsmålet er om man har været for meget kreativ tænkende og for lidt praktisk tænkende. - Man kan ikke lave det helt ens, men når vi har været rundt og kigge på det, vi har lavet, har vi tænkt på, at det kunne da godt være, at vi kunne forsøge og gøre dem mere ensartede, fortæller Jon Lemming og tilføjer, at han heller ikke synes, at alt er lige pænt i udførslen. Derfor vil kommunen i løbet af det næste år lave en evaluering af de forskellige foranstaltninger for at finde ud, hvilke der fungerer, og hvilke, der ikke gør. Men selvom der skulle være en chikane eller bump, der ikke virker efter hensigten, skal man ikke vente, at der bliver lavet noget nyt, flottere og bedre. - Vi har en prioriteret liste over steder, hvor der på sigt skal laves trafikdæmpende foranstaltninger, som vi går du fra. Der er mange ønsker om at få lavet trafikdæmpende foranstaltninger rundt omkring og det vil nok komme til at dreje sig om at lave nogle nye frem for at lave om på dem, vi har, siger forsyningschef Jon Lemming.