Billig-biler er sagen

De private bilkøbere sadler om - nu købes der billigt ind

Private danske husholdninger sadler i stigende grad om til mindre, prisbillige modeller. Det har betydet, at Suzuki stormer frem på salgslisterne og de traditionelle mærker som Ford og Opel får kniven, når de private køber ny bil. Konklusionen stammer fra det danske bilsalg i årets første måned, hvor fire ud af 20 biler er fra japanske Suzuki. Det er dog stadigvæk Peugeot, der er landets foretrukne mærke, når det skal købes ny bil. Men det franske mærke er under voldsomt pres fra Suzuki, der ånder franskmændene i nakken. Peugeot havde i januar en markedsandel på 13,5 procent af totalmarkedet for personbiler. Suzuki er oppe på 12,3 procent. Frasorterer man salget til erhvervslivet er det tydeligt, at mærket står solidt i de private køberes bevidsthed. I januar blev Suzuki nemlig det mest solgte bilmærke til private med en markedsandel på 15,2 procent. Dermed overhales Peugeot inden om, der kun kan mønstre en andel af privatmarkedet på 13,8 procent. På nær Peugeot 307, som også er blandt firmabilisternes foretrukne køretøj, ser salgslisten til virksomhederne helt anderledes ud. Udover Avensis, Mondeo og 307 på tredjepladsen, er det biler som VW Passat, Citroën C5, Ford Focus og Peugeot 407, som erhvervslivets drenge foretrækker. Det samlede bilsalg kom godt fra start i 2005. I januar blev der indregistreret 25 procent flere nye personbiler i januar end i samme måned sidste år. - Vihåber, at bilsalget fortsætter med at udvikle sig positivt. Salget i årets første måned tyder på, at totalmarkedet er på vej mod en normalisering, hvilket vil sige 130-140.000 nye personbiler pr. år. Der er et stort behov for en sådan udvikling i de kommende år, idet bilparkens alder, som følge af det lave salg de sidste 5 år, er steget til skade for miljøet og trafiksikkerheden, siger adm. direktør hos De Danske Bilimportører, Bent Mikkelsen. Billedtext: