Billigere biler bliver bedre

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Land Rover klarer sig skidt i analysen og havner på sidstepladsen.

Forskellen i kvalitet mellem billige og dyre bilmærker er i færd med at blive udjævnet. Det er konklusionen i en ny stor undersøgelse udført af det anerkendte analysebureau, J.D. Power and Associates. - Forskellen i langtidskvalitet mellem luksus- og ikke-luksusmærker er blevet halveret i løbet af de sidste fire år, skriver J.D. Power i sin opsummering. Studiet er udført blandt 47.000 amerikanske bilejere, som købte ny bil i 2003 og fortsat ejer den. Man har målt antal rapporterede fejl og problemer, opgivet af ejerne, og beregnet disse i forhold til antal biler. Og hvis amerikanske bilejeres oplevelser med disse mærker er repræsentative for andre, er der nogle mærker og modeller, man i hvert fald bør vurdere nøje i forhold til andre. Nogle af mærkerne og modellerne i undersøgelsen er langt hyppigere forekommende i USA end i Europa. Men de fleste biler sælges også her, overvejende med de samme specifikationer. To japanere udmærker sig i testen, både når det gælder mærker og modeller. Det er luksusmærket, Lexus, som, med 136 rapporterede fejl og problemer per 100 solgte biler, har færrest fejl af alle mærker. Lexus tager også sejren i fire af de 19 modelklasser i undersøgelsen. Tre amerikanske mærker følger efter Lexus: Mercury, Buick og Cadillac, med henholdsvis 151, 153 og 163 rapporterede fejl/problemer per 100 biler. Toyota kommer på femtepladsen i den mærkeopdelte rangering med 179 rapporterede fejl/problemer per 100 solgte biler. Oven i købet tager Toyota førstepladsen i fire modelklasser, i lighed med Lexus. Blandt andet stikker RAV4 af med sejren i klassen for kompakte firhjulstrækkere. På pladserne bag Toyota ligger Acura, Honda, Jaguar og BMW. Svensk bundskraber At flere prisbillige mærker og modeller gør det så stærkt i dette selskab er et tydelig tegn på, at forskellen i kvalitet mellem luksusmærkerne og de billigere mærker jævnes ud, skriver J.D. Power. For de billigere bilers vedkommende er forbedringen især sket gennem bedre køregenskaber, bremser, motor og gearkasse - alt sammen faktorer, der har stor indflydelse på ejernes grad af tilfredshed. Nogle mærker kommer imidlertid betydelig dårligere ud end andre. Er man optaget af, at have et problemfrit bekendtskab med din vogn, gør du muligvis klogt i at styre uden om 2003 modellerne af Land Rover og Saab. De engelske firhjulstrækkere kommer i hvertfald ud med der dårligste resultat overhovedet og Saab lander på næstsidste pladsen. Land Rover havde 438 fejl/problemer for hver 100 biler, mens Saab havde 326 fejl/problemer per 100 biler. Suzuki, Kia og Hummer var bare et hak bedre end Saab, med henholdsvis 318, 310 og 307 fejl per 100 biler. Mere overraskende er det måske, at heller ikke Volvo har grund til at juble. Sammen med Audi og VW havner de langt nede på listen over de mest tilfredse amerikanske bilejere.