Trafikpolitik

Billigere billetter?

Det er meget usikkert, hvordan Venstres ønske om at udsætte DSB for større konkurrence, vil sikre pendlerne, de bedst mulige forhold. Derfor står vi i SF uforstående over for regeringens planer om udlicitering, og frygter, at det vil gå ud over pendlerne.

Det er sandt, at DSB har et par udfordringer med at få flere til at tage toget og sikre en solid og velfungerede togdrift. Men at udlicitere hovedstrækningen kan sætte hele vores kollektive trafik på spil. Samtidig må vi ikke glemme, hvordan udliciteringen på Nordsjælland har ført til kaotiske tilstande for pendlerne. Det må vi simpelthen ikke uden videre udsætte alle danskere for. Vi ved, at DSB i dag har flest passagerer på ruten mellem København og Aalborg, mens at der til gengæld er andre ruter, der er knap på fordelagtige, men hvor der er krav om at de kører. I SF frygter vi, at den øgede konkurrence blot kommer til at betyde dyrere togbilletter i yderområderne, samt underprioritering af de knap så attraktive togture, fordi de ikke genererer et overskud. Derfor hjælper trafikministerens plan næppe på at styrke en god og solid togdrift i hele landet. En udlicitering kan nemt betyde, at de kun vil tilbyde effektive tog mellem København-Aarhus, hvor der er de fleste penge at hente, og derfor kan tilbyde de billigere billetter. Og efterlader os med endnu ringere betjening nord for Aalborg. Og det er simpelthen ikke vejen frem at få priserne ned ved at ligge yderligere pres på DSB i yderområderne. Samtidig er det meget uklart, hvordan trafikministeren vil løse det praktiske problem at der simpelthen ikke er mere plads på skinnerne - særligt mellem København og Odense. Kort sagt er det derfor meget uklart, hvad der ligger til grund for ministerens påstand om at konkurrencen skulle give billigere billetter, og samtidig sikre et velfungerede jernbanenetværk for alle danskere. Det hænger simpelthen ikke sammen og derfor fremtræder venstres forslag mest af alt som et valgkampsudspil. Konklusionen må derfor være, at vi må have afdækket ministerens videns grundlag og måske få ham til at genoverveje sit forslag.