Billigere Mazda

Mazda3 forførte motorjournalisterne med dristigt design og fantastiske køreegenskaber og blev kåret som Årets Bil i 2004. Desværre har salget ikke været imponerende.

Mazda3 forførte motorjournalisterne med dristigt design og fantastiske køreegenskaber og blev kåret som Årets Bil i 2004. Desværre har salget ikke været imponerende.

Når Mazda facelifter en bil, er det sjældent, at der er tale om de helt store ændringer. Da Mazda6 blev faceliftet for nyligt, skulle man være meget opmærksom for at få øje på ændringerne. Det samme gør sig nu gældende for Mazda3, der efter at have levet en stille tilværelse siden introduktionen for tre år siden, er blevet mildt forbedret. Udvendigt er det småting, der er ændret, men under karosseriet gemmer der sig et par nyheder af de mere opsigtsvækkende. Bilen, der blev årets bil 2004, har altid været kendt for at køre godt og sportsligt, og de egenskaber forbedres nu endnu mere. Undervognen er strammet op og der er kommet en ny krængningsstabilisator, så bilen krænger mindre. Derudover skulle hjulstøjen være blevet reduceret, hvilket også var tiltrængt, idet det har været det væsentligste kritikpunkt mod den ellers så velkørende bil. Aerodynamikken er også blevet forbedret og det endda så meget, at både 1,6 og 2,0 modellen går en klasse ned i den grønne ejerafgift. Men der er ikke alene penge at spare på ejerafgiften ved at købe den opdaterede Mazda3. Som en enlig svale stiger den femdørs grundmodel med 1.4 motor lidt til 209.000 kr. Derfor kan det måske være en god ide at kigge på en af de andre variationer, der alle falder mellem 8-9000 kroner. De faceliftede modeller introduceres i august.