Billigere men færre dagligvarer i fremtiden

Mindre udvalg er prisen for discount

KØBENHAVN:Dagligvarer bliver billigere. Til gengæld må forbrugerne finde sig i et meget smalt varesortiment, når udenlandske discountkæder i fremtiden får rodfæste på det danske dagligvaremarked. Det forudser direktør i Forbrugerrådet Rasmus Kjeldahl. - I de kommende år vil vi se et kraftigt pres på det danske dagligvaremarked, fordi nye discountkæder kommer ind med et radikalt lavere prisniveau. Det vil tvinge resten af branchen til at følge med, siger Rasmus Kjeldahl, som også ser det østeuropæiske marked som en faktor til billigere dagligvarer i Danmark. - I Østeuropa har man lavere engrospriser på en række produkter, og det vil nogle butikker udnytte til deres fordel. Jeg forudser, at vi vil få lavere priser, og at vi automatisk nærmer os det europæiske prisniveau. Men prisen kan meget nemt blive en kraftig reduktion i vareudvalget. Det er den eneste måde, butikkerne kan spare omkostninger på, siger Rasmus Kjeldahl, som forestiller sig et scenarium med eksempelvis én Arla-ost og én Arla-mælk. Brugsen er yt På Instituttet for Fremtidsforskning (IFF) er man enig i Kjeldahls teori. Fremtidsforsker Klaus Æ. Rasmussen fortæller, at udenlandske undersøgelser viser, at der sker en polarisering af helt billige discountvarer i den ene ende og ekstreme luksusvarer i den anden. Mellemgruppen - som kunne være forretninger a la Superbrugsen - bliver ikke efterspurgt. - Det har noget at gøre med tid. Du skal ikke vælge mellem en hel hyldefuld forskellige produkter. Hvis der kun er en slags juice og en slags tandpasta, slipper du for at træffe valg. Den tid og energi, kan du så bruge et andet sted, siger Klaus Æ. Mogensen. Diskussionen om prisen på danske dagligvarer er sat i gang af en undersøgelse, som EU-Kommissionen netop har offentliggjort. Stik imod alle andre undersøgelser på området viser Kommissionens undersøgelse, at danske varer er ganske billige. Faktisk så billige, at de ligger på en delt fjerdeplads blandt de 15 gamle EU-lande. En af årsagerne er, at priserne i undersøgelsen er renset for moms og medregner slagtilbud og udsalgsvarer. Undersøgelsen er kun baseret på 24 forskellige varer, som kan købes i alle 15 lande. Rasmus Kjeldahl er derfor ikke overrasket over sultatet. Danske forbrugere er nemlig tilbudsjægere. - Vi har et enormt fokus på slagtilbud, som skal lokke kunderne hen i butikken. Vi har verdensrekord på tilbudsaviser, fordi den danske konkurrence kører på prisen på nogle få produkter. Det afspejler ikke nødvendigvis den udgift, som forbrugeren har til sine indkøb. Han køber jo også meget andet - det er jo det, der er hele idéen, siger Kjeldahl. Momsen koster En undersøgelse som Eurostat offentliggjorde i sidste uge konstaterer, at Danske priser ligger 41 procent over gennemsnittet i Europa. Den store forskel er, at priserne i EU-Kommissionens undersøgelse er renset for moms - som i Danmark er rekordhøj med 25 procent. Mange steder har man ingen moms på fødevarer. - Momsdiskussionen er værd at tage op. Men det kan en europæisk undersøgelse ikke bruges til. Man må se på hvert enkelt land, som har sænket momsen for at afgøre, hvordan det har påvirket markedet, siger direktøren i Forbrugerrådet, som tidligere har peget på differentieret moms på fødevarer - specielt sunde fødevarer som frugt og grønt burde ifølge rådet have lavere moms. /ritzau/